Home » Stiinta » Modelul standard al fizicii particulelor elementare ar putea fi modificat. Un nou tip de particule a fost descoperit de specialişti din cadrul CERN

11.05.2017
Fizicienii care lucrează în cadrul experimentului LHCb al Acceleratorului de Particule de la Geneva au descoperit o anomalie care pune la îndoială modelul standard.

Operat de către Organizaţia Europeană pentru Cercatare Nucleară (CERN), LHC este cel mai mare accelerator de particule din prezent, construit în subteran. Futurism notează că principalul scop al maşinăriei este de analizare a celor mai simple particule existente pentru o mai bună înţelegere a modului în care funcţionează Universul.

Unul dintre experimentele ce sunt demarate în prezent în cadrul LHC se numeşte LHCb, ce are ca scop explorarea a ceea ce s-a întâmplat după Big Bang şi cum evenimentele produse au permis materiei ”să supravieţuiască şi să construiască Universul în care ne aflăm astăzi”. Deşi primele analize realizate în cadrul experimentelor au fost pozitive, specialiştii au detectat recent o anomalie.

”Prin intermediul coliziunii fotonilor din LHC, LHCb a reuşit să măsoare cu atenţie producţia de mezoni joşi şi perioada în care aceştia se descompun în kaoni şi muoni,” au declarat Ben Allanach şi Trevong You, specialişti din cadrul Universităţii Cambridge. ”Însă răspunsul nu este chiar atât de simplu. De fapt, descompunerea are loc cu o frecvenţă de trei sferturi faţă de cea prezisă de modelul standard,” adaugă ei.

Descompunerea particulelor este un proces prin intermediul căruia o particulă instabilă subatomică se multiplică în mai multe particule. Însă nu toate particulele au această proprietate, însă cele care se descompun urmează frecvenţa impusă de modelul standard. Însă datele din cadrul LHCb sugerează că mezonii joşi nu se descompun cu aceeaşi frecvenţă. Allanach şi You au explicat că această iregularitate ar putea fi provocată de fluctuaţiile statistice.

”Dacă este vorba doar despre ghinion, descoperirea ar putea reprezenta o oportunitate. Adânc în interiorul mezonilor joşi, excitaţiile cuantice ale noilor particule ar putea funcţiona, făcând astfel ca mezonii joşi să se descompună cu o frecvenţă greşită,” notează cei doi specialişti. Aceste noi particule ar putea fi fie ”leptocuarci” sau un hibrid dintre leptoni şi cuarci sau cea ce este cunoscut cu denumirea de ”Z primi”.

Echipa a declarat că vor fi necesare studii suplimentare pentru confirmarea acestor particule, însă dacă se va dovedi că acestea sunt reale modelul standard ar trebui modificat, spun specialiştii.