Home » Știință » Un nou test poate salva nenumărate vieţi prin determinarea riscului de apariţie a unuia dintre cele mai devastatoare tipuri de cancer

Publicat: 14.06.2018
Mostrele de salivă pot ajuta la identificarea rapidă a bărbaţilor mai predispuşi la apariţia cancerului la prostată după ce savanţii din Marea Britanie au descoperit o serie de schimbări genetice care fac ca ocurenţa bolii să fie de patru ori mai probabilă.

Cancerul la prostată este cea mai comună formă de cancer printre bărbaţii din ţările dezvoltate. Se crede că jumătate din riscul apariţiei este cauzat de gene. Astfel, prin studierea informaţiei genetice a 140.000 de bărbaţi, inclusiv 80.000 care au avut cancer la prostată, cercetătorii de la ICR (Institute of Cancer Research) din Londra şi de la Universitatea Cambridge au identificat 63 de noi schimbări genetice care cresc acest risc, scrie The Independent.

Rezultatele, publicate recent în jurnalul Nature Genetics, se adaugă celor 100 de gene care se ştiau că sunt asociate cu boala.

Identificarea bărbaţilor cu risc crescut va permite sistemului de sănătate să îi prioritizeze pentru analize mai regulate pentru a detecta cancerul cât mai devreme cu putinţă.

De asemenea, cei cu risc scăzut vor fi scutiţi de proceduri invazive şi inutile, ceea ce ar uşura viaţa pacienţilor şi ar salva bani la fondul de sănătate.

„Am scos la iveală noi informaţii vitale despre factorii genetici care fac ca o persoană să fie mai predispusă la apariţia cancerului la prostată şi am arătat că informaţiile cu privire la mai mult de 150 de variabile genetice pot fi acum combinate pentru a furniza o citire a riscului ereditar de apariţie a acestei maladii”, a precizat Ros Eeles, profesoară de oncogenetică la ICR. „Următorul pas este de a vedea dacă putem utiliza aceste date pentru a preveni apariţia bolii”.

Semnul care arată riscul de cancer la prostată