Home » Știință » O teorie a gravitaţiei controversată ar putea fi ”readusă la viaţă”

O teorie a gravitaţiei controversată ar putea fi ”readusă la viaţă”

Publicat: 16.09.2018
Un grup de astronomi din mai multe ţări, inclusiv fizicieni din cadrul Universităţii St. Andrews, a readus la viaţă o teorie privind gravitaţia ce sugera că mişcările galaxiilor pitice sunt mai lente dacă se află în apropiere de o galaxie masivă.

Cercetătorii au examinat o teorie publicată anterior în jurnalul Nature care sugera că dinamica newtoniană modificată (MOND) nu este reală, deoarece mişcarea internă este prea lentă în galaxia pitică NGC1052-DF2, ce este compusă doar din 200 milioane de stele.

Conform Phys, MOND este o alternativă controversată a relativităţii generale ce necesită existenţa materiei întunecate. Însă MOND nu necesită materie întunecată. Astfel de teorii sunt esenţiale pentru înţelegerea universului şi a modului în care galaxiile îşi menţin poziţia, în ciuda vitezei de rotaţie. Mai multe teorii au fost prezentate pentru descrierea acestui fenomen. Noul studiu sugerează că cercetările anterioare nu au luat în considerare un efect de mediu subtil.

Specialiştii susţin că lucrările anterioare nu au luat în considerare influenţa gravitaţională a mediului din jurul galaxiei pitice asupra interiorului acesteia. Cu alte cuvinte, dacă galaxia pitică se află în apropierea unei galaxii masive, după cum este şi în cazul din studiul prezent, mişcarea din interiorul galaxiei pitice este mai lentă.

Principalul autor, Pavel Kroupa, din cadrul Universităţii din Bonn, Germania a afirmat că „au fost nenumărate afirmaţii premature privind sfârşitul MOND, însă până acum au omis un detaliu”.