Home » Stiinta » Unei tinere de 29 de ani i se datorează prima fotografie a unei găuri negre, o realizare colosală în astrofizică

Autor: Mihaela STOICA 04.12.2019
Nu este astrofizician şi are numai 29 de ani. O cheamă Katie Bouman, este profesor asistent în ştiinţele matematicii şi computerului la California Institute of Technology şi a creat algoritmul care a făcut posibilă fotografierea, în premieră, a unei găuri negre.
Absolventă a MIT, Katie Bouman a lucrat în ultimii ani cu echipe de la Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory şi Haystack Observatory, ambele din MIT, precum şi Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, supervizând dezvoltarea algoritmului.

„Acum trei ani, cercetătorul MIT Katie Bouman a condus crearea unui nou algoritm pentru producerea primei imagini a unei găuri negre”, s-a precizat pe contul de Twitter al Computer Science and Artificial Intelligence Lab, în ziua în care a fost dată publicităţii imaginea, potrivit Fox News.

Într-un alt tweet a fost postată o imagine cu cercetătoarea din momentul în care a realizat că a fost procesată prima imagine a unei găuri negre, o reuşită în premieră mondială, nemaiexistând nicio altă fotografie cu o gaură neagră, ci doar ilustraţii simulate.

Katie şi-a denumit algoritmul CHIRP (Continuous High-resolution Image Reconstruction using Patch priors), fiind capabil să utilizează date împrăştiate colectate de la telescoape pentru a ajuta la alegerea şi verificarea unei imagini pentru a completa golurile, potrivit Mashable.

„Niciunul dintre noi nu ar fi putut să realizeze asta singur. S-a întâmplat din cauza multor oameni diferiţi, din medii diferite”, a declarat ea cu modestie pentru CNN.

Prima fotografie a unei găuri negre a fost realizată de la o distanţă de 55 milioane de ani-lumină (un an-lumină este egal cu 10 trilioane de kilometri) în masiva galaxie Messier 87 (M87).

Această gaură neagră, cu o masă de 6,5 miliarde de ori mai mare decât a Soarelui, deformează drastic spaţiul şi timpul.

Descoperirea a fost realizată cu ajutorul Event Horizon Telescope, o reţea globală de telescoape descrisă ca „un uriaş telescop virtual al Pământului”.

Reţeaua EHT a colectat milioane de gigabytes de date despre M87, folosind o tehnică cunoscută ca interferometrie.

Acest volum uriaş de date produse de telescoapele din reţeaua EHT a trebuit sortat pentru ca astrofizicienii să înţeleagă exact ce arată acestea, iar algoritmul scris de Bouman a ajutat la transformarea acestor date dezordonate în ceva vizibil – prima imagine a unei găuri negre.

Cum arată și ce dotări au noile smartphone-uri OPPO din seria A, lansate în România