Home » Stiinta » Formarea Lunii, corelată cu apariţia apei pe Pământ

Formarea Lunii, corelată cu apariţia apei pe Pământ

Adrian Popovici 05.26.2019
Formarea Lunii, corelată cu apariţia apei pe Pământ
Terra este o planetă unică în sistemul nostru solar. Este singura planetă cu o cantitate importantă de apă şi care are un satelit mare, ambele elemente fiind necesare atunci când vorbim despre apariţia vieţii aşa cum o cunoaştem.

O echipă de cercetători de la Universitatea din Münster, Germania, au reuşit să dovedească faptul că apa de pe Terra a apărut în urmă cu 4,4 miliarde de ani, odată cu formarea satelitului nostru natural Luna, notează Science Daily.

Oamenii de ştiinţă sunt de părere că Luna s-a format ca urmare a coliziunii dintre Terra şi un corp ceresc numit Theia, despre care se crede că ar fi avut dimensiuni asemănătoare cu cele ale planetei Marte. Despre Theia s-a teoretizat că şi-ar afla originea în interiorul sistemului nostru solar, dar, conform cercetătorilor din Münster, aceasta provenea din afara sistemului nostru solar şi că ar fi adus mare parte din apa pe care o avem pe Terra.

În urmă cu 4,5 miliarde de ani, atunci când din praful cosmic a luat naştere sistemul nostru solar, inclusiv şi planeta noastră, acesta era „uscat”. Studiile care au cercetat această perioadă primordială au ajuns la concluzia că materialele cărbunoase, pe care le-am putea considera ude sau bogate în apă, au venit din afara sistemului nostru solar, formând asteroizi cu un conţinut ridicat de apă. Se ştia că aceşti asteroizi ar fi cea mai probabilă explicaţie pentru apariţia apei pe Terra, dar rămânea un mister perioada şi modul în care ar fi apărut apa.

„Pentru a răspunde la această întrebare, am studiat izotopii de molibden. Aceştia ne permit să separăm clar între materialele cărbunoase şi cele non-cărbunoase., reprezentând astfel un „cod genetic” al materialelor din interiorul şi exteriorul sistemului nostru solar”, a afirmat dr. Gerrit Budde de la Institutul de Studii Planetare din Münster, autor principal al studiului.

Analizele realizate asupra izotopilor de molibden sugerează că o parte a acestora îşi are originea în afara sistemului solar. Vorbim aici despre izotopii de la suprafaţă, trebuie precizat că molibdenul e un element care se asociază în mod obişnuit cu fierul, mare parte din ambele elemente fiind localizate în interiorul planetei, ceea ce face ca cantităţile de molibden identificate în straturile superioare ale planetei să fi ajuns acolo după formarea ei.

Cercetătorii au extins aceste descoperiri şi au ajuns la concluzia că Theia, protoplaneta care s-a ciocnit cu Terra, este responsabilă de izotopii de molibden de la suprafaţă şi că aceasta îşi avea originile la fel ca asteroizii cu apă din afara sistemului nostru solar. În aceste condiţii, ciocnirea dintre cele două corpuri a dus la formarea Lunii, dar a şi adus apa pe care o avem pe Pământ.