Home » Stiinta » Urme de materie organică extraterestră, descoperite în Africa de Sud

Urme de materie organică extraterestră, descoperite în Africa de Sud

Autor: Adrian Popovici 05.30.2019
Cercetătorii au descoperit urme de materie organică în rocile celor mai vechi munţi de pe planetă, care sunt amplasaţi în Africa de Sud.

În munţii Makhonjwa din Africa de Sud se pot găsi unele dintre cele mai vechi roci de pe planetă. Conform unor cercetători, acestea ar putea prezenta şi urme de materie organică extraterestră în sedimentele vulcanice, notează Science Alert.

„Aceasta este prima dată când identificăm dovezi ale prezenţei carbonului care nu provine de pe planeta noastră în rocile terestre”, declară Frances Westall, astrobiolog al Centrului de Biofizică Moleculară din Franţa.

De-a lungul istoriei planetei noastre, meteoriţii au traversat atmosfera terestră şi au remodelat suprafaţa terestră. Unii oameni de ştiinţă sunt de părere că meteoriţii nu sunt doar responsabili pentru parte din peisajul Pământului, ci şi că, odată cu ei, au ajuns primele molecule care au stat la baza vieţii.

Odată cu descoperirea din Africa de Sud, această teorie capătă mai multă greutate. Astfel, echipa de cercetători a descoperit un start de 2 milimetri de rocă care prezenta nişte „semnale anormale”.

Folosind rezonanţa paramagnetică electronică, oamenii de ştiinţă au descoperit că roca studiată prezenta urmele a două tipuri de materie organică insolubilă, ambele părând a avea origini în afara Terrei. Descoperirea acestei roci oferă şansa oamenilor de ştiinţă de a anliza cea mai veche materie organică extraterestră.

Cel de al doilea semnal anormal identificat de către oamenii de ştiinţă este dat de către conţinutul nobişnuit de nichel, crom şi fier. Acestea fiind caracteristici ale obiectelor care nu sunt identificate în rocile care s-au format pe Terra, întărind ipoteza că stratul în care au fost identificate acele roci are origini extraterestre.

În mod curios, cele două caracteristici ale stratului de rocă sunt contradictorii, astfel: „materia organică poate supravieţui doar în condiţia în care intrarea în atmosferă nu produce temperaturi mai mari de câteva sute de grade. Pe de altă parte, structurile în care s-au identificat urme de crom, nichel sau metal se pot forma doar atunci când meteoritul atinge punctul de topire la contactul cu atmosfera”,explică autorii studiului.

În aceste condiţii, cercetătorii propun o teorie conform căreia, în atmosfera terestră au intrat o serie de micrometoriţi care s-au dezintegrat la contactul cu aceasta, ulterior combinându-se cu particulele de cenuşă vulcanică. Împreună au format un fel de „ploaie” în care s-au fost conservat atât compuşii organici, cât şi structurile cu nichel, crom şi fier.

Această ipoteză rămâne doar o posibilitate, cercetătorii căutând în continuare o explicaţie pentru a rezolva această dilemă. De asemenea, ei îşi vor concentra eforturile pentru a determina dacă şi în ce fel materia organică extraterestră identificată în Africa de Sud a fost implicată în cursul evoluţiei vieţii pe Terra.

Restaurant unic în lume. Este amplasat într-o rezervație naturală din Suedia