Home » Știință » Pierderea unei gene în urmă cu milioane de ani, motivul pentru care oamenii sunt predispuşi la afecţiuni cardiace

Publicat: 27.07.2019
Cercetătorii de la Universitatea California din San Diego au ajuns la concluzia că, în decursul evoluţiei, strămoşii noştri au pierdut o genă, lipsa acesteia din codul nostru genetic fiind cauza susceptibilităţii la apariţie afecţiunilor cardiace.

Pierderea acestei gene a creat o susceptabilitate generală a speciei noastre şi, de asemenea, a crescut riscul acelor indivizi care consumă carne roşie, notează Medicalxpress..

Pentru a înţelege riscurile la care ne expune lipsa unei singure gene din ADN-urile noastre putem analiza situaţia aterosclerozei. Aceasta este cea de a treia cauză de deces la nivel mondial şi apare ca urmare a depunerii unor mase de grăsime pe artere. Studiile care au căutat cauzele acestei maladii au stabilit că aceasta apare din cauza unor factori precum: un nivel crescut de colesterol în sânge, activitate fizică limitată, vârsta, hipertensiune, obezitate sau fumat. Totuşi, în ciuda acestor studii care au stabilit aceste cauze, aproximaiv 15% dintre cazurile de arteroscleroză nu sunt cauzate de acestea.

Dr. Nissi Varki, profesor de Patologie al Universităţii California şi dr. Ajit Varki, expert în Medicină Celulară şi Moleculară, precum şi alţi colegi, au observat că cazurile de cardiopatie coronariană care apar în mod natural sunt relativ inexistente la mamifere, cu excepţia omului. Aceiaşi observaţie este adevărată chiar şi pentru cimpanzei, cea mai apropiată specie de a noastră, care, în captivitate poate suferi de o serie de afecţiuni asemănătoare cu cele de care suferă oamenii: colesterolul crescut sau hipertensiune. Deşi, chiar şi cimpanzeii pot suferi de atacuri de cord,acestea nu au aceleaşi cauze precum cele de care suferă oamenii.

Pentru a identifica cauza acestei situaţii neobişnuite, oamenii de ştiinţă au realizat un experiment în care au folosit două grupuri de şoricei. Primul grup a fost modificat astfel încât să sufere de lipsa acidului sialic (Neu5Gc), într-un mod asemănător oamenilor, în timp ce grupul secund a servit drept grup de control. Grupului de control, nu i-a fost dezactivată gena CMAH, responsabilă de producerea proteinei Neu5Gc.

Observaţiile realizate de oamenii de ştiinţă asupra celor două grupuri au arătat că grupul experimental, cel ale cărora le fusese dezactivată gena CMAH, au arătat o predispoziţie către arterogeneză, procesul de formare a depozitelor de grăsimi în interiorul arterelor.

Cercetătorii de la Universitatea California au teoretizat că o mutaţie genetică care a condus la dezactivarea genei CMAH în strămoşii noştri hominizi, în urmă cu 2-3 milioane de ani este responsabilă pentru predispoziţia noastră către bolile cardiace.

Eliminarea acestei gene ne-a expus problemelor cardiace, dar, de asemenea, ne-a schimbat fiziologia: făcându-ne mai puţin fertili şi adaptaţi alegatului pe distanţe lungi.

Imagini cu o capră neagră care îi învață pe iezi cum să se cațăre în Parcul Național Munții Rodnei
Rusia şi Iran, alianță împotriva Occidentului. Lavrov a discutat la Teheran acordul nuclear
Cea mai mare navă hibrid din lume va transporta pasageri între Marea Britanie și Franța
Elveţia a importat aur din Rusia pentru prima dată de când Putin a lansat războiul
Energie nucleară pe Lună. NASA anunță planurile pentru sistemul de alimentare cu energie al misiunilor Artemis
Enigmaticii trovanți ai României. Povestea rocilor vii care cresc și se mișcă
China ar putea aduce mostre de roci de pe Marte pe Pământ cu doi ani înaintea NASA
Ce se va întâmpla cu omenirea dacă polii magnetici ai Pământului se vor inversa?
Cercetătorii propun uciderea furnicilor folosind virusuri