Home » Stiinta » China permite cercetătorilor din întreaga lume accesul la cel mai nou radiotelescop al său

09.30.2019
Autorităţile chineze au decis că în viitorul apropiat vor permite oamenilor de ştiinţă din întreaga lume accesul la radiotelescopul FAST, „Five-hundred-meter Aperture Spherical Radio Telescope”, amplasat în sud-vestul Chinei.

„Nu cred că există impedimente pentru această tranziţie. Sunt încântat şi uşurat în acelaşi timp”, a declarat Di Li, cercetătorul-şef al FAST, citat de către Nature.

Testele acestui radiotelescop au durat trei ani, iar acum cercetători din întreaga lume vor avea acces la datele colectate de către acesta.

FAST este cel mai mare radiotelescop din lume de acest tip, cu o singură farfurie radio şi un diamteru de 500 de metri, fiind aproape dublu faţă de radiotelescopul Arecibo din Puerto Rico. Dimensiunile impresionante ale antenei vor permite oamenilor de ştiinţă să detecteze semnale mult mai slabe de la o multitudine de obiecte şi fenomene cosmice. Cercetătorii care au efectuat în ultimii trei ani testele de funcţionare au explicat că FAST va putea detecta pulsarii sau hidrogenul din galaxiile îndepărtate şi, de asemenea, ar putea să aducă o inovaţie în radioastronomie, folosirea undelor radio pentru localizarea exoplanetelor.

Testele de funcţionare au început în anul 2016, însă doar cercetătorii chinezi au putut să folosească datele colectate de către FAST pentru studiile ştiinţifice. Zhiqiang Shen, directorul Observatorului Astronomic din Shanghai şi co-director al comitetului de supervizare al FAST, explică faptul că datele radiotelescopului vor fi accesibile cercetătorilor din întreaga lume.

Aceste teste din ultimii trei ani s-au dovedit a fi extrem de productive, ducând la descoperirea a 100 de noi pulsari, asta în condiţiile în care, în anul 2017, NASA raporta că ştia de existenţa a 2.000 de astfel de obiecte cosmice. Capacitatea de a putea studia pulsari aflaţi la distanţe foarte mari de galaxia noastră a atras atenţia cercetătoarei Maura McLaughlin, expertă în radioastronomie a Universităţii West Virginia.

În construcţia acestui radiotelescop au fost investite 1,2 miliarde de yuani, aproximativ 170 de milioane de dolari, fiind nevoie de cinci ani pentru finalizarea sa. Farfuria antenei foloseşte 4.400 de panouri individuale de aluminiu. Una dintre provocările principale pe care acest proiect le-a întâmpinat a fost reprezentată de către recrutarea personalului ştiinţific care să deservească FAST. La început, cercetătorii au fost descurajaţi de către poziţia relativ izolată a radiotelescopului, fiind construit în depresiunea Dawodang din provincia Guizhou din sud-vestul ţării.

Masculii tineri de elefant își controlează agresivitatea dacă în apropiere se află masculi mai în vârstă