Home » Stiinta » ”Cascade” de gaze suprinse în apropierea unor planete nou-născute

”Cascade” de gaze suprinse în apropierea unor planete nou-născute

Autor: Adrian Popovici 10.26.2019
”Cascade” de gaze suprinse în apropierea unor planete nou-născute
Astronomii au surpins în premieră modul în care gazul se mişcă în proximitatea unei planete în formare.

Astronomii au reuşit, în premieră, să surpindă mişcarea norilor de gaze din discurile protoplanetare. Observaţiile acestora arată că gazele de mişcă într-un sens asemănător unei cascade, fiind influenţate de către planetele în formare, notează Science Daily.

Observaţiile astronomice de-a lungul timpului au arătat că 99% din materialul care compune un disc protoplanetar este reprezentat de către gaze, dintre acestea, monoxidul de carbon este cel mai luminos şi poate fi observat cu ajutorul lugimilor de undă milimetrice. Folosind această observaţie, doi astronomi au reuşit să creeze o nouă tehnică de identifcare a exoplanetelor. Măsurând viteza monoxidului de carbon din jurul unei stele tinere, HD 163296, astronomii au putut să identifice trei protodiscuri planetare.

În cadrul unui studiu recent, profesorul Richard Teague (de la Universitatea Michigan) şi echipa coordonată de către acesta au studiat în detaliu monoxidul de carbon din discurile protoplanetare. „Cu datele de înaltă fidelitate din acest program, am putut măsura viteza gazului în trei direcţii în loc de una singură”, a spus Teague. „Pentru prima dată, am măsurat mişcarea gazului care se roteşte în proximitatea stelei”, a explicat profesorul.

Cercetătorii au observat gazul care se deplasa din straturile superioare spre mijlocul discului în trei locaţii diferite. „Ceea ce se întâmplă cel mai probabil este că o planetă în orbita din jurul stelei împinge gazul şi praful deoparte, creând o breşă”, a explicat Teague. „Gazul de deasupra golului se prăbuşeşte în ea ca o cascadă, provocând un flux de gaz rotativ în disc”.

„Acest lucru ne oferă o imagine mult mai completă a formării planetelor decât am visat vreodată”, a declarat co-autorul Ted Bergin de la Universitatea Michigan. „Prin caracterizarea acestor fluxuri, putem determina modul în care planetele ca Jupiter se nasc. Am putea folosi acest lucru pentru a studia locaţia naşterii acestor planete, deoarece acestea se pot deplasa în timpul formării”.

O descoperire în premieră poate schimba teoriile cu privire la formarea planetelor