Home » Stiinta » Care au fost evenimentele care au dus la scufundarea continentului Zeelanda?

Care au fost evenimentele care au dus la scufundarea continentului Zeelanda?

Adrian Popovici 02.10.2020
Care au fost evenimentele care au dus la scufundarea continentului Zeelanda?
Geologii au ajuns la concluzia că la scufundarea acestui continent au contribuit două evenimente tectonice.

Descoperirea urmelor continentului scufundat Zealandia a creat agitaţie în lume ştiinţifică, geologii reuşind să aducă la lumină noi detalii despre istoria planetei noastre. Totuşi, descoperirea unui nou continent în sud-vestul Oceanului Pacific a dus şi la apariţia unor noi întrebări, printre acestea fiind şi cea legată de modul în care acest continent a dispărut.

Un studiu recent a ajuns la concluzia că acest continent a fost scufundat de către două evenimente majore. Astfel, în primă instanţă, Zeelandia a fost desprinsă de Australia şi Antarctica şi apoi forţele geologice care au dus la formarea Inelului de Foc din Pacific au distrus continentul, notează Science Alert.

Studierea Zeelandei se dovedeşte a fi un efort extrem de complciat şi asta din cauza faptului că mare parte din suprafaţa continentului se află sub o aproape un kilometru de apă. În ciuda acestui fapt, prima expediţie a avut loc în anul 1972 şi a vizat studierea arealului dintre Australia, Noua Zeelandă şi Noua Caledonie. Rezultatele acestei expediţii sugerează că forţele tectonice au întins şi subţiat crusta continentală până în punctul în care Zeelanda s-a desprins de Gondwana, un supercontinent care a existat în urmă cu 85 de milioane de ani în urmă.

O expediţie din anul 2017 şi care a durat nouă săptămâni a studiat mostre de sedimente obţinute din diferite zone şi de la diferite adâncimi şi au stabilit că Zeelandia a fost scufundată de un eveniment de ruptură de subducţie.