Home » Stiinta » Fosila unei scoici arată că pe Terra ziua a fost cu aproximativ jumătate de oră mai scurtă

Adrian Popovici 03.16.2020
În prezent, o zi durează 23 de ore, 56 de minute şi 4 secunde, dar în mod convenţional durata este rotunjită la 24 de ore.

Cercetătorii de la Universitatea Bruxelles, Belgia, au publicat un studiu în care explică faptul că, în urmă cu 70 de milioane de ani, durata unei zile era cu 30 de minute mai mică faţă de de durata din prezent. Aceştia au reuşit să stabilească această diferenţă prin studierea unei scoici bivalve din Cretacic, notează Science Alert. Stabilirea modului în care a crescut durata zilei îi poate ajuta pe oamenii de ştiinţă să stabilească rata distanţării Lunei faţă de Pământ.

Studierea rocilor reprezintă o modalitate pentru a studia modul în care a evoluat durata unei zile de-a lungul epocilor geologice, folosind această metodă oamenii de ştiinţă au reuşit să stabiliească că, în urmă cu 1,4 miliarde de ani, durata unei zile era de doar 18 ore. Totuşi, obţinerea unor astfel de informaţii la un nivel mai mic se dovedeşte a fi o provocare, din fericire, oamenii de ştiinţă au identificat o serie de fosile de Torreites sanchezi, o specie de scoici bivalve care au dispărut în urmă cu 66 de milioane de ani. Deşi în prezent nu mai există indivizi ai acestei specii, aceştia împărtăşesc o caracteristică cu scoicile din prezent: îşi adaugă câte un strat în fiecare zi.

Oamenii de ştiinţă compară aceste straturi cu inelele din trunchiul copacilor care sunt folosite pentru a stabili vârsta acestora dar şi despre condiţiile de mediu în care s-au format respectivele inele. Într-un mod asemănător, cercetătorii belgieni au încercat să afle detalii legate de apa, temperatura şi intervalul în care s-a format un strat. „Practic, ne putem uita la o zi din urmă cu 70 de milioane de ani. Este uimitor”, explică Niels de Winter, geolog.

Analizele efectuate asupra scoicilor Torreites sanchezi au arătat că vremea era mai caldă în urmă cu 70 de milioane de ani, acestea trăind în ape a căror temperatură atingea chiar şi 40 de grade Celsius.În cazul scoicilor moderne, trecerea anotimpurilor este diferenţiată prin formarea unor straturi cu colri închise. Folosindu-se de acest aspect, cercetătorii au putut să calculeze vârsta scoicii şi durata zilei.

Cercetătorii au stabilit că scoica fosilizată analizată a trăit pentru o perioadă de nouă ani, iar apoi au numărat straturile acesteia adăugate în fiecare an: 372. Trebuie precizat faptul că dacă o numărătoare asemănătoare ar avea loc în prezent atunci am observa 365 de straturi. Adăugând la acestă observaţie faptul că orbita Pământului a fost relativ stabilă, ceea ce înseamnă că durata anului nu s-a schimbat atunci oamenii de ştiinţă au concluzionat că o zi, determiantă de mişcarea de revolutie a Pământului, avea aproximativ 23 de ore şi 30 de minute.

Studiul a fost publicat în Paleoceanography and Paleoclimatology.