Home » Stiinta » Găurile negre curbează traiectoria luminii

Găurile negre curbează traiectoria luminii

Autor: Adrian Popovici 04.10.2020
Lumina nu scapă de atracţia gravitaţională a unei găuri negre doar când se află în proximitatea orizontului evenimentelor.

Atunci când ne gândim la găurile negre, una dintre cele mai răspândite informaţii despre acestea este că ele exercită forţe gravitaţionale atât de mari încât nici măcar lumina, formată din particule atât de mici: fotonii, încât pot fi interpretaţi atât ca materie, dar şi ca energie, este atrasă în interiorul acesteia. Afirmaţia aceasta este adevărată, totuşi, se aplică doar  unei anumite regiuni ale unei găuri negre.

Odată ce ne îndepărtăm de orizontul evenimentelor, acel punct în care pentru ca o particulă sau obiect să „evadeze” trebuie să aibă o viteză mai mare decât cea a luminii, efectele gravitaţionale ale unei găuri negre sunt semnificative, dar nu absolute, ceea ce înseamnă că există o anumită regiune în care gravitaţia curbeaza traiectoria luminii.

Un studiu recent arată că lumina din discul de acreţie al unei găuri negre „sare”, în funcţie de atracţia gravitaţională, pentru ca apoi să poată scăpa. Oamenii de ştiinţă explică faptul că lumina care scapă este cea care poate fi identificată cu ajutorul observatoarelor cu raze X, notează Phys.

„Am observat lumină care se apropie de foarte aproape de gaura neagră şi care încearcă să scape, dar în schimb este trasă înapoi de gaura neagră ca un bumerang. Este ceva prevăzut în anii ’70 de calculele teoretice, dar nu a fost arătat până acum”, explică dr. Riley Connors, cercetător al Caltech şi autor al studiului.

Pentru a obţine datele care să confirme această teorie, oamenii de ştiinţă au studiat arhivele misinii Rossi X-ray Timing Explorer (RXTE) a NASA, care şi-a încheiat activitatea în anul 2012, studiind datele acumulate de-a lungul timpului unei perchi stea-gaură neagră numită XTE J1550-564. În cazul acestei perechi, gaura neagră pare a se hrăni din vecină sa, materialul formând un disc de acreţie. Datele colectate despre acest disc de acreţie arată faptul că lumina realiza spirale lungi în discul de acreţie înainte de a putea să meargă mai departe.

Credit foto: NASA/ JPL/ Caltech

„Deoarece găurile negre se pot învârti foarte repede, ele nu numai că îndoaie lumina, ci o şi răsucesc. Aceste observaţii recente sunt o altă piesă din puzzle-ul de a încerca să descoperi cât de rapid se învârt găurile negre”, mai adaugă Connors.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal.

10 lucruri impresionante despre găurile negre. Cât trăiesc, de fapt, acestea?

În jurul găurilor negre supermasive ar putea să se formeze mii de planete