Home » Stiinta » Procedură experimentală cu celule stem împotriva problemelor cardiace testată pe doi pacienți din China

05.20.2020

Cercetătorii au folosit celule stem pluripotente pentru repararea țesuturilor cardiace.

Doi bărbați din China au fost supuși unor proceduri experimentale pentru tratarea problemelor cardiace cu ajutorul celulelor stem programate. Cercetătorii explică faptul că în cadrul celor două proceduri, care au avut loc în luna mai a anului 2019, au fost folosite celule stem induse derivate din celulele pluripotente, acestea fiind ulterior injectate în mușchiul cardiac, notează Nature.

Acestea sunt primele proceduri în care  sunt folosite celulele stem pluripotente induse pentru problemele cardiace. În prezent nu au fost publicate rezultate oficiale ale procedurilor, iar cercetătorii nu pot spune cu exactitate dacă procedura lor este cea care a dus la ameliorarea problemelor cardiace celor doi pacienți sau aceasta poate fi pusă pe seama procedurilor de bypass la care au fost supuși cei doi în paralel.

Chirurgul Wang Dongjin, de la Spitalul Nanjing, care a participat la această premieră clinică explică că unul dintre pacienți, Han Dayong, un electrician de 55 de ani, a fost supus acestui tratament cu celule stem dar și unui bypass în paralel se declară satisfăcut cu rezultatele celor două proceduri.

Oamenii de știință din cadrul acestui studiu plănuiesc să facă publice rezultatele celor doi pacienți în decursul acestui an, după cum explică Wang Jiaxian, unul dintre oficialii companiei HELP Therapeutics care a furnizat celulele stem folosite în cadrul acestui experiment. De asemenea, cercetătorii au mai anunțat că au primit aprobarea de a testa această metodă și asupra altor 20 de pacienți.

Celulele stem pluripotente

De-a lungul ultimelor decenii, oamenii de știință au încercat să folosească celule stem adulte pentru a trata maladiile cardiace, teoretizând că acestea se vor transforma și vor suplini celulele din țesutul afectat. Totuși, testele efectuate au oferit rezultate neconcludente, de aceea, cercetătorii au decis să  folosească celulele stem pluripotente induse, acestea fiind create prin readucerea celulelor stem adulte într-o stare embrionară. Avantajul acestei proceduri este că astfel, aceste celule pot lua orice formă, inclusiv cea de cardiomiocite.

Studiile efectuate pe animale au dovedit că folosirea celulelor stem pluripotente duce la regenerarea mușchilor cardiaci, dar și la îmbunătățirea funcției acestora. Din această cauză, mulți cercetători s-au arătat entuziasmați de trecerea de la animale-model la subiecți umani, totuși, în ipsa unor date concludente este imposibilă confirmarea sau infirmarea eficienței acestei proceduri.

În ceea ce privește folosirea celulelor stem pluripotente, cercetătorii sunt împărțiți în două tabere, în funcție de modul de administrare care ar putea să crească șansele de reușită. Astfel, unii cercetători optează pentru injectarea directă a celulelor în țesutul cardiac afectat, în timp ce alții susțin folosirea unor grefe.

Injectarea acestor celule în mușchiul cardiac este considerată mai puțin intruzivă față de aplicare unor foi de celule peste mușchiul cardiac și asta deoarece astfel nu ar fi nevoie de o intervenție chirurgicală. De asemenea, susținătorii acestei proceduri explică faptul că studiile pe animale că astfel, celulele se pot integra mai bine în țesuturile gazdă.