Home » Știință » Cum au devenit carnivore unele specii de plante. Anomalia genetică din urmă cu 70 de milioane de ani

Publicat: 05.06.2020

În urmă cu aproape 70 milioane de ani, pe vremea când dinozaurii cutreierau pe Pământ, o anomalie genetică a permis unor specii de plante să devină carnivore. Acest lucru a rezultat în mare parte cu ajutorul unui truc misterios. Reconfigurarea genetică a făcut ca rădăcinile și frunzele lor să prindă prada, arată un nou studiu.

Acesta a fost doar primul pas dintr-un proces prin care unele plante au trecut de-a lungul a zeci de milioane de ani astfel încât să devină specii carnivore, spun cercetătorii.

Schimbarea către consumul de carne a oferit o serie de avantaje acestor plante. „Plantele carnivore au început să prindă și să consume pradă de origine animală, bogată în nutrienți, astfel că au reușit să prospere într-un pământ scăzut în nutrienți”, au scris oamenii de știință.

Cum au devenit carnivore unele specii de plante

Pentru a afla modul în care plantele carnivore au evoluat, o echipă internațională de biologi și botaniști a comparat genomurile și anatomia a trei plante carnivore moderne, scrie Live Science.

Există sute de specii de plante carnivore, însă cercetătorii au analizat trei plante mâncătoare de insecte, membre ale familiei Droseraceae. Toate aceste trei plante folosesc mișcarea pentru a-și prinde prada, spun oamenii de știință.

După ce au analizat plantele, echipa a descoperit un proces în trei etape. Prima etapă arată că în urmă cu aproape 70 de milioane de ani, un strămoș care nu era carnivor al acestor trei plante carnivore modern a trecut printr-o duplicare totală a genomului. Astfel, o a doua copie a întregului său ADN a fost generată. Această duplicare a schimbat rolul genetic al frunzelor și al rădăcinilor. Așa că, în loc să se răspândească, frunzele și rădăcinile au început să aibă alte funcții. Unele au dezvoltat capcane.

Plantele au devenit carnivore în urmă cu 70 de milioane de ani

A doua etapă a avut loc odată ce plantele au început să primească noi nutrienți de la prada lor. În acel moment, frunzele și rădăcinile obișnuite nu au mai fost necesare. Multe gene care nu făceau parte din nutriția carnivoră au început să dispară.

Cum au devenit carnivore unele specii de plante
O anomalie genetică a permis unor specii de plante să devină carnivore. Sursa foto: Pixabay

În a treia etapă, plantele au trecut prin schimbări evoluționare în funcție de mediul în care se aflau. Rădăcinile și frunzele au evoluat să se concentreze pe capcane. Genele rădăcinilor folosite cândva pentru a absoarbe nutrienți din pământ au început să creeze enzime necesare pentru digestia nutrienților de la noua pradă.

De asemenea, genele cândva folosite pentru a secreta nectar ca să atragă insecte polenizatoare au devenit concentrate pe capcane. Astfel, au început să producă substanțe ca să atragă prada.

Majoritatea plantelor cu frunze și rădăcini conțin materialul necesar pentru a deveni carnivore. Cercetătorii scriu că acest proces în trei pași arată cum, în timp, plantele antice care nu erau carnivore au evoluat în cei mai pricepuți vânători „verzi” de pe Terra.

Studiul a fost publicat în jurnalul Current Biology.

Viaţa secretă a plantelor carnivore (VIDEO SPECTACULOS)