Home » Știință » În premieră, oamenii de știință au reușit să vadă cum sunt eliminați din creier neuronii morți

Publicat: 02.07.2020

Pentru prima dată, oamenii de știință au surprins imagini ale creierilor care elimină neuronii morți.

Este știut faptul că în creierii mamiferelor, inclusiv ai oamenilor, există un sistem de eliminare a deșeurilor care împiedică neuronii morți și toxici să nu se blocheze pe căile biologice. Acum, oamenii de știință au reușit să surprindă pentru prima dată imagini ale procesului de eliminare, în cadrul unor teste de laborator efectuate pe șoareci.

Nu se cunosc în continuare multe despre modurile în care neuronii morți sunt eliminați și cum reacționează creierul la aceștia. Din această cauză, noile cercetări ar putea fi un pas important în elucidarea acestor mistere, chiar dacă nu s-a confirmat că, la oameni, creierul funcționează exact în același mod precum la șoareci.

„Este prima dată când procesul a fost observat în creierul unui mamifer viu”, a afirmat neurologul Jaime Grutzendler, de la Școala de Medicină Yale din Connecticut, citat de Science Alert.

Rolul pe care îl au celulele gliale în eliminarea neuronilor morți

În studiul lor, cercetătorii s-au concentrat asupra celulelor gliale care au un rol, printre altele, de curățare a resturilor neuronale.

Oamenii de știință au folosit o tehnică numită 2Phatal pentru a viza o singură celulă cerebrală pentru apoptoză (moartea celulară) la un șoarece și apoi au urmat ruta celulelor gliale folosind markeri fluorescenți.

„Acest lucru nu a fost posibil înainte. Putem să arătăm cu mare claritate ce se întâmplă exact și să înțelegem procesul”, a precizat neurologul Jaime Grutzendler.

Trei tipuri de celule gliale, microglia, astrocitele și celulele NG2, s-au dovedit a fi implicate într-un proces foarte coordonat de îndepărtare a celulelor, care a eliminat nu doar neuronul mort, ci și orice căi de legătură cu restul creierului.

Cercetătorii au observat că o microglie înghițea corpul neuronilor și principalele sale ramuri (dendrite), în timp ce astrocitele au vizat dendritele de legătură mai mici. Ei suspectează că NG2 ar putea ajuta la prevenirea răspândirii resturilor celulelor moarte.

Celulele din creier comunică între ele pentru a elimina reziduurile neuronale

Și mai interesant este faptul că au reușit să demonstreze că, în situația în care un tip de celulă glială ratează neuronul mort din orice motiv, alte tipuri de celule i-ar prelua rolul în procesul de eliminare a deșeurilor din creier. Oamenii de știință sugerează că între celulele gliale există astfel un anumit tip de comunicare.

Totodată, cercetătorii au descoperit că, în cazul șoarecilor mai în vârstă, creierii acestora erau mai puțin eficienți în eliminarea celulelor neuronale moarte, chiar dacă celulele gliale erau conștiente de existența reziduurilor.

Aceste descoperiri ar putea fi un pas important în crearea unor tratamente pentru declinul creierului și tulburările neurologice legate de vârstă sau de anumite traume la nivelul capului, odată ce se cunosc mai multe despre cum trebuie să funcționeze curățarea creierului. De asemenea, oamenii de știință ar putea diagnostica mai bine aceste afecțiuni.

Moartea celulară este foarte frecventă în bolile creierului”, a afirmat neurologul Eyiyemisi Damisah, de la Școala de Medicină Yale. „Înțelegerea procesului ar putea oferi informații despre modul de abordare a morții celulare într-un creier rănit, de la traumatismul capului până la un accident vascular cerebral și alte afecțiuni”, a mai spus neurologul.

Cercetarea a fost publicată în Science Advances.

Cum arată creierul pe măsură ce îmbătrânim. Vârsta mijlocie aduce o explozie de culori

Propriile noastre celule ne trădează. Creierul poate adăposti și mai târziu răspândi HIV în corp

Cum controlează creierul nostru capacitatea de a vorbi?

Un cip care procesează informația la fel ca creierele noastre are câteva mii de „sinapse” pe suprafața sa