Home » D:News » A fost descoperită o legătură între celulele microgliale şi evoluţia maladiei Alzheimer

Autor: Adrian Popovici 08.27.2019
Cercetătorii au descoperit că prin eliminarea celulelor imunitare din creier, în condiţiile de laborator, pot controla evoluţia cazurilor de Alzheimer.

Alzheimer este o afecţiune neurodegenerativă care se manifestă, cu precădere, în cazul persoanelor în vârstă şi care, prin evoluţia sa, cauzează deteriorarea funcţiilor cognitive. Căutarea unor medicamente sau terapii care să fie folosite în tratarea sau prevenirea acestei maladii utilizează anual cantităţi mari de resurse. Un astfel de efort care a oferit unele rezultatea promiţătoare este cel al cercetătorilor de la Insitutului Irvine pentru Ştiinţe Biologice din cadrul Universităţii California, care au dezvăluit publicului faptul că au identificat o modalitate prin care poate fi oprită dezvoltarea acestei afecţiuni, notează Medicalxpress.

Cercetătorii au declarat că prin folosirea unui medicament prin care sunt oprite semnalele pe care celulele microgliale le transmit, astfel, se ajunge în situaţia în care aceste celule dispar din ţesuturile cerebrale. În condiţiile de laborator, cercetătorii au observat că plăcile de proteine, cele care cauzează degenerarea funcţiilor cognitive, nu se mai formau. „Ce ne-a uimit în cadrul acestui studiu a fost faptul că în zonele fără celule microgliale plăcile de proteine nu se mai formau”, a declarat dr. Kim Green, profesoară de Neurobiologie a Universităţii California. Ea a mai adăugat: „Totuşi, în locurile în care aceste celule au supravieţuit, plăcile au continuat să se formeze. Alzheimer nu poate evolua fără aceste plăci de proteine şi acum ştim că celulele microgliale reprezintă un factor favorizant al evoluţiei acestei boli”.

Oamenii de ştiinţă au descoperit că în posibilitatea în care aceste plăci de proteine se formează, celulele microgliale tind să le perceapă drept periculoase şi, în consecinţă, să le atace. Reversul acestei situaţii este că aceste „atacuri” dezactivează o serie de gene de care neuronii au nevoie pentru a funcţiona în mod optim.

Dr. Green şi echipa acesteia sunt de părere că descoperirea lor oferă perspectiva dezvoltării unor medicamente şi terapii care ar putea chiar să prevină Alzheimer.

Studiul citat a fost publicat în jurnalul Nature Communications.

Forma rară de ADN cvadruplu, observată pentru prima oară de cercetători în celule vii