Home » Știință » Copiii care sunt supuși violențelor sau traumelor îmbătrânesc mai repede. Ce arată un nou studiu

Publicat: 10.08.2020

Copiii care sunt supuși violențelor sau traumelor par să îmbătrânească mai repede, trecând prin pubertate mai devreme și arătând semne mai pronunțate ale îmbătrânirii în celulele lor, au descoperit cercetătorii.

Oamenii de știință spun că descoperirile lor se suprapun cu alte studii care sugerează situațiile dificile din primii ani de viață pot rămâne „întipărite biologic” având potențialul de crea efecte adverse asupra sănătății mai târziu în viață.

„Acest studiu are implicații practice clare”, a spus dr. Katie McLaughlin, unul dintre autorii cercetărilor de la Universitatea Harvard. Verificarea existenței adversității ar putea fi justificată în cazul copiilor care trec devreme prin pubertate pentru a ajuta identificarea celor care ar putea avea risc ridicat de probleme fizice și mintale.

Ce impact au avut două forme de adversitate asupra începerii pubertății și îmbătrânirea celulelor

McLaughlin și colegii săi au descris cum au analizat 54 de studii privind impactul a două forme de adversitate asupra începerii pubertății și marcărilor de îmbătrânire din celule.

În ambele cazuri, rezultatul a dezvăluit că cei care au trecut prin violențe sau traume prezentau o îmbătrânire accelerată față de copiii care nu au trecut prin astfel de situații.

Cifrele variază de-a lungul a diferite studii, însă expunerea repetată la violență pare să fie asociată cu faptul că fetele trec prin primul ciclu menstrual cu câteva luni mai devreme față de alte fete de aceeași vârstă. Deși este un efect redus, echipa de cercetători spune că este important, subliniind că apariția mai devreme a pubertății a fost asociată cu probleme fizice și mintale mai târziu în viață.

O pubertate precoce a fost asociată cu probleme fizice și mintale mai târziu în viață

În cazul îmbătrânirii celulare, oamenii de știință au spus că acei copii care au suferit violențe și traume par să fie cu luni sau chiar ani mai bătrâni decât sunt de fapt, informează The Guardian.

„Știm bine că aceste măsurători sunt factori predictori puternici ai sănătății și mortalității”, a mai adăugat McLaughlin. Studiile făcute pe adulți sugerează că îmbătrânirea biologică mai rapidă la nivel celular este asociată cu un risc crescut al apariției multor afecțiuni, inclusiv cancer și boli cardiovasculare.

Copiii sub 5 ani sunt purtătorii unor cantități mai mari de coronavirus – studiu