Home » Stiinta » Obiecte cosmice extrem de bizare, descoperite în apropierea Sistemului Solar de o armată de oameni de știință voluntari

Autor: Adrian Popovici 08.28.2020

Oamenii de știință voluntari au descoperit aproape o sută de stele pitice brune în apropierea Sistemului Solar. Această reușită se datorează eforturilor depuse de peste 100.000 de oameni de știință voluntari.

Stelele pitice brune reprezintă o clasă de obiecte cosmice extrem de bizare, oamenii de știință explicând faptul că acestea se plasează între stelele obișnuite și planetele gigante gazoase, având de obicei mase care sunt, de obicei, de 75-80 de ori mai mari decât cele ale planetei Jupiter.

Piticele brune nu sunt suficient de masive pentru a susține fuziunea nucleară a hidrogenului obișnuit în heliu nucleele lor. Totuși, se crede că aceste corpuri fuzionează deuteriu, un izotop al hidrogenului. Dacă masa lor o depășește de 65 de ori pe cea a planetei Jupiter, atunci, acestea pot fuziona și litiul.

Un studiu recent indică faptul că oamenii de știință au descoperit faptul că unele dintre aceste pitice brune formează o nouă clasă de obiecte, ceea ce va avea efecte semnificative asupra studiilor efectuate în domeniul astronomiei, notează Futurism.

O inițiativă a cercetătorilor voluntari

Implicarea cercetătorilor voluntari, a oamenilor obișnuiți interesați de un anumit subiect, reprezintă o practică comună, folosită cu succes în astronomie. Un astfel de proiect, numit „Backyard Worlds” a reușit chiar să identifice peste 1.500 de pitice maro și stele obișnuite. Ultimele descoperiri realizate de către acest grup sunt, conform datelor, unele dintre cele mai reci stele studiate.

Voluntarii au analizat cu ochiul liber o cantitate mare de informații, oamenii de știință explică faptul că deși acest proces ar putea fi automatizat, adevărul este că, în prezent, performanțele obținute de către oameni nu pot fi depășite de către algoritmi.

Toate cele 95 de descoperiri noi sunt mult mai reci decât alte pitici brune cunoscute, și sunt probabil destul de răcoroase pentru a avea nori bogați în apă, asemănători celor de pe Pământ. Încă nu este clar dacă acest lucru este relevant din perspectiva astrobiologiei, dar îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă mai bine aceste lumi bizare.

„Aceste lumi reci oferă oportunitatea unor noi perspective asupra formării și atmosferelor planetelor dincolo de Sistemul Solar”, explică Aaron Meisner, cercetător al National Science Foundation.

Studiul Spitzer Follow-up of Extremely Cold Brown Dwarfs Discovered by the Backyard Worlds: Planet 9 Citizen Science Project a fost publicat în The Astrophysical Journal.