Home » Știință » O moleculă specială ar putea fi folosită pentru a reface legăturile dintre neuroni

Cercetătorii explică faptul că experimentele indică faptul că această moleculă poate ameliora evoluția unor leziuni neurologice.
Publicat: 31.08.2020

O echipă internațională de cercetători a dezvoltat o proteină cu acțiune neurologică și au testat-o, obținând rezultate încurajatoare. În cazul șoarecilor, compusul experimental a ameliorat simptomele anumitor leziuni și boli neurologice, în timp ce la nivel microscopic a fost capabil să stabilească și să repare conexiunile dintre neuroni, notează Medicalxpress.

Rețeaua neuronală a creierului uman suferă modificări pe tot parcursul vieții, pentru a putea asimila informațiile și a le stoca într-o manieră adecvată. Acest lucru se aplică, în special,  proceselor legate de generarea și rememorarea amintirilor. Sinapsele, puncte de întâlnire prin care semnalele nervoase sunt transmise de la o celulă la alta, joacă un rol central în capacitatea creierului de a se adapta.  O serie de molecule specifice cunoscute sub numele de proteine organizatoare sinaptice asigură formarea și reconfigurarea sinapselor ori de câte ori este necesar.

O proteină artificială

„În laboratorul nostru am studiat efectul moleculei CPTX asupra șoarecilor care au prezentat anumite simptome ale maladiei Alzheimer”, explică profesorul Alexander Dityatev, cercetător al Centrului German pentru Boli Neurodegenerative.

Cercetătorii au observat, de asemenea, normalizarea mai multor parametri neuronali importanți care sunt compromiși în cazul Alzheimerului. Mai exact, CPTX a mărit capacitatea sinapselor de a se schimba, ceea ce este considerat un proces celular asociat cu formarea memoriei. CPTX a acționat în mod specific asupra sinapselor care au promovat activitatea celulelor cu care intră în contact. Și în final, CPTX a crescut densitatea așa-numitelor coloane vertebrale dendritice. Acestea sunt mici umflături în membrana celulei care sunt esențiale pentru stabilirea conexiunilor sinaptice excitate.

Studiul A synthetic synaptic organizer protein restores glutamatergic neuronal circuits a fost publicat în Science.