Home » Știință » Ce este fosfina, gazul descoperit în atmosfera planetei Venus

Ce este fosfina, gazul descoperit în atmosfera planetei Venus

Publicat: 15.09.2020

Planeta Venus ar fi putea fi printre ultimele locuri din Sistemul Solar în care am spera să găsim creaturi vii. Însă, o echipă internațională de oameni de știință au anunțat că au descoperit ceea ce pare a fi o „biosemnătură”.

Cercetătorii au anunțat că au descoperit fosfină în norii groși ai planetei Venus, acolo unde condițiile sunt mai temperate și mai puțin toxice decât pe suprafață. Gazul este produs pe Pământ prin procese abiotice și biotice. Cu alte cuvinte, fosfina este un posibil indicator al formelor de viață.

Fosfina a mai fost descoperită pe Terra, Jupiter și Saturn

Fosfina este un compus chimic, alcătuit dintr-un atom de fosfor și trei atomi de hidrogen, iar oamenii de știință l-au descoperit și pe Pământ, Jupiter și Saturn. Pe giganții gazoși, fosfina este destul de răspândită în atmosferă, amândouă fiind bogate în hidrogen. Pe Terra, unde atmosfera tinde să aibă mai mulți compuși ai oxigenului, fosfina are o durată de viață mai scurtă, iar același lucru ar putea fi valabil și pe Venus.

De altfel, fosfina ar putea fi un indicator al unui proces chimic abiotic despre care nu știm nimic încă. Ori poate că există un proces geologic necunoscut care are loc pe Venus. Oricum ar fi, descoperirea fosfinei în atmosfera planetei Venus este foarte importantă.

Cum au găsit cercetătorii fosfină în atmosfera lui Venus

Potrivit oamenilor de știință, este puțin probabil ca procesele abiotice (lipsite de viață) cunoscute să fi produs această abundență de fosfină găsită în norii planetei Venus.

Cercetătorii au depistat semnătura unică de fosfină folosind două instrumente diferite în momente diferite, anume radiotelescopul interferometric Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) din Chile în 2019 și telescopul James Clerk Maxwell din Hawaii în 2017.

Ceea ce a făcut descoperirea și mai palpitantă este faptul că a fost făcută chiar în norii acizi ai lui Venus, care sunt capabili să distrugă fosfina foarte rapid. Faptul că gazul a fost observat de două ori la distanță de doi ani sugerează că orice produce compusul chimic are continuitate.

Ar putea fi vorba de un proces chimic necunoscut

„Am fost cu adevărat șocată. Abundența sugerează că organismele ar putea fi o sursă suficientă, dacă procesele au loc la fel ca pe Pământ. Ar putea avea 10% din eficiența pe care o vedem la organismele de pe Terra și tot ar putea produce abundența descoperită pe Venus”, a explicat Jane Greaves, principalul autor al studiului și astrobiolog Universitatea din Cardiff, potrivit Science Alert.

Totuși, echipa coordonată de Greaves a subliniat că ar putea fi vorba de un proces chimic necunoscut care produce fosfina de pe Venus. Având în vedere dificultățile pe care le au oamenii de știință care încearcă să studieze planeta, nu îi înțelegem foarte bine atmosfera și există posibilitatea unor procese chimice sau geologice necunoscute.

Fosfină, descoperită în norii planetei Venus. Ar putea fi dovada vieții extraterestre