Home » Stiinta » Editarea genetică, folosită pentru a crea super-tați la porci, capre și bovine. Care este rolul lor

Autor: Mihaela STOICA 09.17.2020

Oamenii de știință britanici și americani au creat porci, capre și bovine modificate genetic pentru a produce spermatozoizi cu trăsături precum rezistență la boli și o calitate mai bună a cărnii. Reușita oamenilor de știință este un pas către îmbunătățirea genetică a animalelor cu scopul de a eficientiza producția de alimente.

Animalele, create pentru prima dată de cercetători din Statele Unite și Marea Britanie pe baza metodei de editare genetică numită CRISPR-Cas9, ar putea fi utilizate ca „reproducători surogat”. În esență animale sunt născute sterile la care s-au transplantat celule stem care produc sperma dorită, au spus oamenii de știință.

Potrivit acestora, procedura ar putea ajuta fermierii să crească animale mai sănătoase și mai productive, folosind mai puține resurse, precum furaje, medicamente și apă. De asemenea, ar putea oferi crescătorilor din regiunile îndepărtate ale lumii un acces mai bun la materialul genetic al animalelor de top din alte părți, permițând apariția „reproducătorilor surogat” sau „super-taților”.

„Cu această tehnologie, putem obține o răspândire mai bună a trăsăturilor dorite și îmbunătățirea eficienței producției alimentare”, a spus Jon Oatley, biolog la Washington State University din Statele Unite, care a coordonat cercetările, notează Reuters.

El a menționat că editarea genetică a animalelor ar putea avea un impact major în problematica insecurității alimentare din întreaga lume. „Dacă putem aborda această situație din punct de vedere genetic, atunci asta înseamnă mai puțină apă, mai puțină hrană și mai puține antibiotice pe care trebuie să le dăm animalelor”, a adăugat el.

Cu toate acestea, editarea genelor este un subiect controversat, iar reușita lor s-ar putea confrunta cu noi critici din partea celor care se opun modificării genetice a animalelor, pe motiv că este o manipulare periculoasă a naturii.

Editarea genetică, un subiect controversat

În acest context, cercetătorii britanici și americani implicați în acest proiect au subliniat că procesul de editare a genelor pe care l-au folosit a fost conceput doar pentru a aduce modificări în rândul unor specii de animale care ar putea apărea în mod natural.

Cercetarea a fost o „dovadă a conceptului” și a arătat că tehnica ar putea funcționa, au mai spus ei. Cu toate acestea, în baza reglementărilor actuale, super-tații editați genetic nu ar putea fi utilizați în lanțul alimentar nicăieri în lume, chiar dacă descendenții lor nu ar fi editați genetic, au adăugat cercetătorii.

Transplant de celule stem la masculi sterili

Echipa lui Oatley a folosit metoda CRISPR-Cas9 pentru a elimina o genă specifică fertilității masculine la embrionii de animale care ar fi crescuți pentru a deveni reproducători surogat. Masculii s-au născut sterili, dar au început să producă „spermă de calitate” după ce oamenii de știință le-au transplantat în testicule celule stem de la animale donatoare.

„Reușita arată lumii că această tehnologie este reală. Poate fi folosită”, a spus Bruce Whitelaw, expert la Institutul Roslin de la Universitatea Edinburgh (Marea Britanie) și membru al echipei de cercetare. „Acum, trebuie să ne dăm seama cum să-l folosim cel mai bine într-un mod productiv, pentru a ajuta la hrănirea populației noastre în creștere”, a adăugat el.

Cercetarea a fost publicată în revista Proceedings of the National Academy of Sciences.

Tehnica de editare genetică CRISPR, testată în premieră in vivo, pe oameni, similar unui medicament