Home » Stiinta » Biohackerii, oamenii care folosesc metoda de editare genetică CRISPR pe ADN-ul lor şi nimeni nu îi poate opri

Autor: Alexandru Voiculescu 11.21.2017
Oamenii încep să-şi modifice ADN-ul cu noua tehnologie de editare genetică numită CRISPR. Mulţi experţi şi-au pus problema că metoda trebuie reglementată.

Editarea genetică CRISPR a devenit populară pentru că tehnica este ieftină şi uşor de folosit. Beneficiile sunt multiple, multe boli care până acum erau netratabile pot avea noi şi revoluţionare tratamente, scrie New Scientist.

Totuşi, există şi alte aspecte, dincolo de studiile specializate de laborator. Luna trecută, Josiah Zayner, un biochimist care a lucrat în trecut pentru NASA, a devenit prima persoană care şi-a editat propriul ADN cu ajutorul CRISPR.

Acum, alţi biohackeri îi calcă pe urme, făcând modificaţii propriilor gene. Ce este mai grav este că în afara laboratoarelor de specialitate, tehnica nu este limitată la reguli. totuşi, dacă oamenii sunt lăsaţi să-şi modifice corpul prin chirurgie plastică, tatuaje şi altele, modificarea genomului trebuie să fie şi aceasta nelimitată?

Experimentul lui Zayner a avut scopul de a creşte forţa fizică prin înlăturarea unei gene care controlează creşterea musculară. Un experiment similar realizat în 2015 a arătat că acest lucru funcţionează la castori, al căror genom a fost modificat în faza embrionară. Astfel, există problema că oamenii vor deveni (sau cel puţin, vor dori să devină) supraoameni. În acest sens, Robin Lovell-Badge, un genetician proeminent, a precizat că experimentul lui Zayner este „prostesc” şi poate avea efecte adverse severe, precum deteriorarea ţesutului sau probleme de imunitate. De fapt, având în vedere că metoda este încă nouă şi încă foarte puţin explorată, consecinţele pot fi nebănuite, de aceea specialiştii nu recomandă utilizarea nesăbuită a acesteia şi doresc regularizarea tehnologiei şi în mediul din afara laboratoarelor.

O nouă revoluţie în genetică schimbă viaţa pe Pământ pentru totdeauna. ”Acum putem controla evoluţia umană”