Home » Știință » Cercetătorii au descoperit, în premieră, o legătură moleculară între anumite alimente și riscul apariției cancerului

Publicat: 28.10.2020

O echipă internațională de cercetători a identificat o legătură moleculară directă între dietele pe bază de carne și lactate și dezvoltarea anticorpilor în sânge care cresc șansele apariției cancerului.

Această legătură ar putea explica incidența crescută de cancer printre persoanele care consumă cantități mari de lactate și carne roșie, similară cu legătură între colesterolul crescut și riscul ridicat de boli cardiace.

Studiul a fost coordonat de dr. Vered Padler-Karavani de la Universitatea din Tel Aviv. Rezultatele cercetării au fost publicat în jurnalul BMC Medicine.

Neu5Gc este o moleculă de zahăr găsită în țesuturile mamiferelor, dar nu și cele ale peștilor sau păsărilor. Oamenii dezvoltă anticorpi pentru Neu5Gc în timpul copilăriei, atunci când sunt expuși pentru prima oară la produse din carne sau lactate. Deși este cunoscut faptul că acești anticorpi cresc riscul apariției cancerului, în special cancerului de colon, nicio legătură directă nu a fost descoperită între anticorpi și consumul de carne și lactate.

Produse din lactate și carne, alimente obișnuite în dieta francezilor

Oamenii de știință au folosit mostre de la NutriNet-Santé, un sondaj național amplu desfășurat în Franța. Salam Bashir, student la laboratorul dr. Padler-Karavani, împreună cu alți colegi, a măsurat cantitatea de zaharuri Neu5Gc dintr-o varietate de produse din lactate și carne, alimente obișnuite pentru dieta francezilor, iar apoi a calculat consumul zilnic de Neu5Gc a 19.621 de adulți cu vârste de peste 18 ani, care și-au înregistrat online întregul consum de alimente pe o perioadă de câteva zile.

Apoi, cercetătorii au luat mostre reprezentative de la 120 de participanți și au testat nivelurile de anticorpi anti-Neu5Gc din sângele lor, potrivit MedicalXpress.

„Pentru prima oară, am reușit să găsim legătura moleculară”

În funcție de rezultatele obținute și de cantitățile de Neu5Gc din diverse produse alimentare din Franța, dr. Padler-Karavani și echipa sa au creat index-ul Gcemic. Acest index clasează alimentele care printr-un consum excesiv pot duce la o creștere a anticorpilor și o posibilă creștere a riscului de apariție a cancerului.

„Am descoperit o legătură semnificativă între consumul ridicat de Neu5Gc de la carnea roșie și brânzeturi și dezvoltarea crescută a acestor anticorpi care sporesc riscul apariției cancerului. Ani de zile au încercat cercetătorii să găsească o asftel de legătură, însă nimeni nu a reușit. Acum, pentru prima oară, am reușit să găsim legătura moleculară datorită acurateței metodelor folosite pentru a măsura anticorpii din sânge și datele detaliate de la chestionarele alimentare franceze”, a spus dr. Padler-Karavani.

Dieta neanderthalienilor cuprindea şi fructe de mare