Home » Știință » Alimentele „ultra-procesate”, asociate cu îmbătrânirea avansată la nivel celular

Sursa foto: Unsplash
Publicat: 04.09.2020

Oamenii care consumă o cantitate mai mare de alimente procesate sunt mai predispuși să prezinte schimbări în cromozomi asociate îmbătrânirii, potrivit noilor cercetări prezentate recent în cadrul unei conferințe medicale.

Trei sau mai multe porții zilnice din așa-numitele alimente „ultra-procesate” au dublat șansele ca elemente de ADN și proteinele numite telomeri, găsite în componența cromozomilor, să fie mai reduse în comparație cu cele ale oamenilor care consumă rar astfel de mâncăruri.

Telomerii reduși reprezintă îmbătrânirea biologică la nivel celular, iar noul studiu sugerează că dieta este un factor care duce la îmbătrânirea mai rapidă a celulelor.

Deși legătura este puternică, relația cauzală dintre consumul de alimente procesate și telomerii reduși rămâne speculativă, au avertizat oamenii de știință.

Fiecare celulă umană are 23 de perechi de cromozomi care conțin codul nostru genetic.

Cum este determinată îmbătrânirea biologică

Telomerii nu poartă informație genetică, însă sunt cruciali pentru menținerea stabilității și integrității cromozomilor și a ADN-ului pe care toate celulele din corpul nostru se bazează pentru a funcționa.

Pe măsură ce îmbătrânim, telomerii se reduc în mod natural pentru că de fiecare dată când o celulă se separă o parte din această proteină este pierdută.

Această reducere a fost de mult timp recunoscută drept un indicator al îmbătrânirii biologice.

Studii anterioare au arătat o posibilă legătură cu băuturile zaharoase, carnea procesată și alte alimente bogate în grăsimi saturate și zahăr, însă cercetările nu erau concludente.

Alimentele procesate cu durată lungă de viață și profituri mari pentru producători

Alimentele „ultra-procesate” sunt produse la nivel industrial cu substanțe rezultate din uleiuri, grăsimi, zaharuri, amidon și proteine care nu conțin aproape deloc alimente naturale.

De multe ori, aceste produse conțin arome artificiale, coloranți, conservanți și alți aditivi care cresc durata de viață a produselor și profitul producătorilor, scrie Science Alert.

Totuși, astfel de proprietăți fac ca aceste alimente să nu fie nutritive în comparație cu alternativele mai puțin procesate, au mai spus cercetătorii.

Studiile desfășurate anterior au arătat legături puternice între alimentele „ultra-procesate” și hipertensiune, obezitate, depresie, diabet zaharat de tip 2 și unele tipuri de cancer.

Alimentele care conțin micoproteine ajută la creșterea mușchilor mai bine ca proteinele din lapte