Home » Știință » Imunitatea celulelor T împotriva COVID-19, prezentă la adulți la șase luni de la infecția inițială

Sursa foto: NIAID/NIH
Publicat: 05.11.2020

Imunitatea celulară (celulelor T) împotriva virusului care cauzează COVID-19 este cel mai probabil prezentă la majoritatea adulților timp de șase luni după infectarea inițială, nivelurile fiind mai ridicate în cazul pacienților care prezintă simptome, un nou studiu sugerează.

Noile date oferă o altă piesă din puzzle care ar putea fi cheia înțelegerii modului în care infecțiile anterioare cu SARS-CoV-2 pot preveni reinfectarea și pentru cât timp.

Studiul, coordonat de cercetători din Marea Britanie, a analizat 100 de angajați medicali care nu au fost internați în spital în martie și aprilie după ce reacții ale anticorpilor au fost descoperite în organismul lor. Cercetările încă așteaptă să fie confirmate și de alți experți.

Datele ar putea reprezenta majoritatea cazurilor de COVID-19

Acesta este primul studiu care oferă date despre nivelurile celulelor T după șase luni de la infectare în cazul oamenilor cu o formă de boală ușoară sau asimptomatică, datele putând cel mai probabil să reprezinte majoritatea cazurilor de COVID-19, au spus autorii.

Studiile anterioare au sugerat că nivelurile de anticorpi pot scădea în primele câteva luni de după infectare.

Datele publicate de la un sondaj din august asupra 100.000 de persoane au indicat că 6% din populația Angliei avea anticorpi, proteinele produse ca reacție la infecție, însă nivelurile de anticorpi au scăzut cu mai mult de o pătrime în decurs de trei luni, au dezvăluit cercetătorii la sfârșitul lunii octombrie.

Un contraatac rapid, amplu și general

Imediat ce virusul intră în corp o varietate de celule lansează un contraatac rapid, amplu și general. Acest așa-numit sistem imunitar înnăscut este menit să oprească infecția înainte să se răspândească. Dacă misiunea eșuează, organismul câștigă timp până când „experții” ajung la fața locului.

Acești experți sunt compuși din două tipuri de celule albe, anume celule B și T, care funcționează ca niște „adevărați camarazi”. Dacă virusul trece de primul atac, unele celule T sunt capabile să distrugă celule respiratoare pe care patogenul le-a colonizat.

Între timp, celulele T ajutătoare preiau un rol de sprijin, inclusiv stimulând celulele B să producă molecule numite anticorpi care imobilizează virusul sau îl oprește înainte să penetreze și alte celule. Sistemul este capabil și să țină minte, însă, în cazul COVID-19, nu este clar pentru cât de mult timp.

Unii oameni și-au pierdut nivelurile detectabile de anticorpi

În urma unei monitorizări de șase luni, cercetătorii au descoperit că fiecare persoană avea niveluri detectabile de celule T, iar nivelurile erau cu 50% mai crescute în cazul oamenilor care au prezentat simptome în timpul infecției, potrivit The Guardian.

Acest lucru ar putea însemna că oamenii cu o formă inițială de boală mai severă ar putea fi mai protejați sau că oamenii asimptomatici sunt capabili să controleze virusul cu niveluri mai scăzute de celule T.

Totodată, în timpul studiului, unii oameni și-au pierdut nivelurile detectabile de anticorpi. Totuși, acest lucru nu înseamnă că celulele B, care produc anticorpi, nu erau pregătite acționeze din nou dacă era nevoie, au explicat oamenii de știință.

Cercetătorii au descoperit un nou tip de celule T care poate elimina mai multe tipuri de cancer