Home » Știință » O substanță din creier ne ajută să ne adaptăm atunci când ne aflăm în situații incerte

Publicat: 27.12.2020

O substanță chimică din creier numită noradrenalină este responsabilă pentru răspunsul în cazul situațiilor incerte, ajutându-ne să învățăm mai repede și să ne adaptăm comportamentul, a dezvăluit un nou studiu.

Cercetătorii de la Cambridge și University College London au creat un model simplu al unei situații incerte în laborator, pentru a înțelege cum reacționează creierul nostru.

Aceștia au descoperit că atunci când situațiile par stabile, oamenii au tendința să se bazeze pe experiențele anterioare pentru a anticipa ce se va întâmpla în viitor. Însă, atunci când lumea din jurul nostru este instabilă, creierul nostru poate renunța la aceste așteptări și poate permite învățarea rapidă. Echilibrul dintre aceste două strategii este moderat de substanța chimică noradrenalină.

Noile cercetări au fost publicate în jurnalul Current Biology.

Adaptarea la situațiile incerte ne ajută să supraviețuim

„Adaptarea la situațiile incerte ne ajută să supraviețuim. Atunci când ceva neașteptat se întâmplă, trebuie să decidem dacă este doar un caz izolat și îl ignorăm, sau dacă este ceva ce va continua să se întâmple. Am putea beneficia dacă am aborda lucrurile într-un mod diferit”, a spus dr. Rebecca Lawson, cercetător la departamentul de psihologie al Universității Cambridge și autor principal al noului studiu.

„Noi am descoperit că o substanță chimică din creier numită noradrenalină joacă un rol în incapacitatea noastră de a prezice viitorul atunci când starea lumii este schimbătoare”, a mai explicat Lawson.

Experiențele din trecut pot fi un ghid bun pentru viitorul apropiat

Atunci când o situație este stabilă, reprezentată în experimentul cercetătorilor printr-o legătură fixă între sunete și imagini, experiențele din trecut pot fi un ghid bun pentru ceea ce urmează să se întâmple. Însă, atunci când o situație se schimbă, trebuie să fim mai receptivi la noile informațiile pentru a încerca să înțelegem ce se întâmplă și să aflăm cum să răspundem, potrivit MedicalXpress.

Dificultatea privind găsirea unui echilibru între așteptări și informații noi ar fi la baza multor tulburări precum autismul sau anxietatea. Oamenii de știință au de gând să-și extindă cercetările și să înțeleagă modul în care oamenii care suferă de aceste tulburări învață în situațiile incerte. Pe termen lung, astfel de studii i-ar putea ajuta pe cei cu autism și anxietate să recunoască sursa anxietății și să o gestioneze mai bine.

Cum procesează creierul frica: Cercetătorii au fost surprinși de o descoperire recentă