Home » Stiinta » Cea mai veche dovadă a animalelor din lume ar putea să provină de la un organism foarte diferit

11.26.2020

Originile vieții, din urmă cu miliarde de ani, erau umile. Organismele unicelulare s-au dezvoltat în decurs de milioane și miliarde de ani în plante pluricelulare, iar apoi în animale.

Însă, când și cum aceste evenimente evoluționare au avut loc a fost dificil de aflat. Materialul organic nu rezistă foarte bine de-a lungul timpului, iar atunci când o face, nu îl identificăm în mod corect.

Totuși, noi cercetări ne aduc ceva mai aproape de aflarea adevărului. Fosile vechi de 635 de milioane de ani, identificate anterior ca având origine animală, ar putea să fi fost făcute, de fapt, de un organism diferit, anume alge.

„Am reușit să demonstrăm că molecule din alge comune pot fi modificate prin procese geologice”

„Aduce cea mai veche dovadă a animalelor cu aproape 100 de milioane de ani mai aproape de zilele noastre. Am reușit să demonstrăm că anumite molecule din algele comune pot fi modificate prin procese geologice, astfel ajungând la molecule care sunt imposibil de distins față de cele produse de animalele similare spongierilor”, a explicat Lennart van Maldegem, om de știință de la Universitatea Națională Australiană.

Potrivit studiilor moleculare, viața animală a apărut destul de târziu în cronologia evoluționară. Cea mai veche dovadă datează din urmă cu 3,4 – 3,5 miliarde de ani, fiind vorba despre organisme unicelulare antice.

„Noi am arătat că astfel de procese au avut loc cu adevărat în rocile antice”

Plantele au apărut ceva mai târziu, în urmă cu 1,6 miliarde de ani. A fost nevoie de încă un miliard de an pentru ca animalele să apară, între 900 și 635 de milioane de ani în urmă, potrivit acelor studii moleculare. Însă, fosilele par complet lipsite de dovezi ale animalelor din acea perioadă de timp, potrivit Science Alert.

„În urmă cu zece ani, oamenii de știință au descoperit fosilele moleculare ale unui steroid în rocile care se aflau cândva pe fundul unei mări antice din Orientul Mijlociiu. Marea întrebare este cum ar fi putut să fie acești spongieri atât de abundenți, acoperind mare parte din fundul marin din lume, însă fără să lase în urmă fosile?”, a spus Jochen Brocks, de la Universitatea Națională Australiană.

„Deși este adevărat că spongierii adevărați sunt singurele organisme vii care pot produce acești steroizi, procesele chimice pot imita biologia și pot transforma algele comune și abundente în steride animale. Aceste molecule pot fi generate în laborator dacă temperatura și timpul geologic sunt simulate, însă noi am arătat că astfel de procese au avut loc cu adevărat în rocile antice”, a explicat Ilya Bobrovskiy, paleontolog la Caltech.

Noi specii de morsă, descoperite în California. Ce arată fosilele despre evoluția colților animalelor