Home » Stiinta » Descoperirea care contrazice ultimii 50 de ani de cercetări: Ar putea explica de ce suntem superiori animalelor

Ioana Matei 11.11.2020

Experții în neuroștiință de la Universitatea din Leicester au dezvăluit noi cercetări care contrazic ultimii 50 de ani de teorii neuroștiințifice, argumentând că modul în care oamenii stochează amintiri este cheia care face inteligența umană superioară față de cea a animalelor.

Până acum, oamenii de știință credeau că tiparul de separare din hipocamp, o regiune a creierului crucială pentru memorie, permite grupurilor separate de neuroni să stocheze amintiri astfel încât acestea să nu se amestece.

Acum, după 15 ani de cercetări, directorul sistemelor neuroștiințifice de la Universitatea din Leicester, profesorul Rodrigo Quian Quiroga, crede că, de fapt, oposul tiparului de separare este prezent în hipocampul uman. Quiroga argumentează că, totuși, contrar a ceea ce a fost descris în cazul animalelor, același grup de neuroni stochează toate amintirile. Consecințele sunt vaste, după cum reprezentarea neuronală, lipsită de detalii specifice contextuale, explică gândirea abstractă care caracterizează inteligența umană.

„Ar putea fi un element fundamental al inteligenței umane”

„Contrar cu ceea ce se așteaptă toată lumea, atunci când am înregistrat activitatea neuronilor individuali, am descoperit că există un model alternativ pentru tiparul separării care stochează amintirile noastre. Separarea prin tipar este principiul de bază al codificării neuronale care împiedică interferența amintirilor în hipocamp. Existența sa este susținută de numeroase descoperiri teoretice, computaționale și experimentale în cazul mai multor specii de animale, însă aceste descoperiri nu au fost niciodată reproduse în mod direct la oameni. Studiile anterioare au fost obținute în mare parte prin imagistică prin rezonanță magnetică funcțională (fMRI), care nu permite înregistrarea activității neuronilor individuali. În mod șocant, atunci când am înregistrat în mod direct activitatea neuronilor individuali, am descoperit ceva complet diferit de ceea ce a fost descris la animale. Acesta ar putea fi un element fundamental al inteligenței umane”, a explicat Quiroga.

Ce anume din creierul nostru produce funcțiile cognitive unice și vaste

Studiul este intitulat „Niciun tipar de separare în hipocampul uman” (No pattern separation in the human hippocampus) și argumentează că lipsa tiparului de separare în codificarea memoriei este o diferență crucială în comparația cu alte specii, care are implicații profunde ce ar putea explica abilitățile cognitive unice dezvoltate de oameni, precum puterea generalizării și a gândirii creative, potrivit MedicalXpress.

Quiroga mai crede că ar trebui să ne întrebăm ce anume din creierul nostru produce funcțiile cognitive unice și vaste. Mai mult, profesorul argumentează că unii dintre neuronii noștri desfășoară activități complet diferite, una dintre aceste activități fiind chiar modul prin care stochează amintiri.

„Fericirea” a jucat un rol crucial în evoluția dimensiunii creierului uman