Home » Știință » Cercetătorii au creat un virus care atacă cancerul, dar nu afectează celulele sănătoase

Publicat: 29.11.2020

Folosirea virusurilor împotriva cancerului a fost luată în calcul de câteva decenii.

Virușii oncolitici, sau virușii care distrug preferențial celulele canceroase, au fost luați în calcul și testați de zeci de ani. Un astfel virus oncolitic împotriva melanomului a fost aprobat de FDA, agenția americană care acreditează medicamentele și terapiile, în 2015. Dar împotriva cancerelor metastatice, această abordare s-a confruntat întotdeauna cu o barieră copleșitoare: sistemul imunitar uman, care captează rapid virusurile injectate în sânge și le trimite în ficat.

Cercetătorii de la Emory și Case Western Reserve au ocolit acum această barieră. Au re-proiectat adenovirusul uman, astfel încât virusul să nu fie prins cu ușurință de anumite componente ale sistemului imunitar. Acest lucru face posibilă injectarea virusului în sânge, fără a provoca o reacție inflamatorie masivă, notează Medicalxpress.

Noua abordare poate fi folosită împotriva metastazelor

„Sistemul imunitar înnăscut este destul de eficient în trimiterea virușilor în ficat atunci când aceștia sunt eliberați intravenos”, spune autorul principal dr. Dmitry Shayakhmetov.

„Din acest motiv, majoritatea virușilor oncolitici sunt administrați direct în tumoare, fără a afecta metastazele. În schimb, credem că va fi posibil să livrăm virusul nostru modificat sistemic la doze suficient de mari pentru a suprima creșterea tumorii , fără a declanșa toxicități sistemice care pun viața pacienților în pericol”, adaugă acesta.

Shayakhmetov lucrează de 15 ani alături de dr. Phoebe Stewart, expertă în biologie structurală și profesoară a Departamentului de Farmacologie la Case Western Reserve University. Munca lor s-a concentrat pe studierea adenovirusului astfel încât să creeze un sistem de livrare care a fost utilizat în zeci de studii clinice de cancer pentru a stimula răspunsul anti-tumoral.

„Acesta este un nou mod de tratare a cancerelor metastatice”, spune Shayakhmetov. „Îl potem înarma cu gene și proteine care stimulează imunitatea la cancer și potem asambla învelișul virusului asemănător cuburilor Lego”.

Cercetătorii au modificat virusul pentru a avea interacțiuni minime cu sistemul imunitar

„Uneori, chiar și mici modificări ale proteinelor structurale pot fi catastrofale și pot preveni asamblarea virusului infecțios, explică dr. Stewart. „În acest caz, am modificat adenovirusul în trei locuri pentru a minimiza interacțiunile virusului cu factori specifici de sânge. Am constatat că virusul încă se asamblează și rămâne funcțional pentru infectarea și distrugerea celulelor tumorale„.

Este încă posibilă dezvoltarea unui răspuns imun adaptiv cu construcție mai lentă la virusul modificat, similar cu cel observat la vaccinuri. Un grup de viruși ar putea fi utilizat pentru administrarea secvențială în cazul pacienților cu cancer pentru a extinde beneficiile terapeutice, spune Shayakhmetov.

Când au fost injectate la șoareci, doze mari de adenovirus standard au declanșat leziuni hepatice și moarte în câteva zile, dar virusul modificat nu a făcut-o. Virusul modificat ar putea elimina tumorile diseminate de la unii, dar nu toți șoarecii infectați cu celule canceroase pulmonare umane.

Un răspuns complet, care implică eliminarea tumorilor detectabile și prelungirea șanselor de supraviețuire, a fost observat la aproximativ treizeci și cinci la sută din animale. Regiunile tumorale din plămâni au fost transformate în țesut cicatricial, au descoperit oamenii de știință.