Home » Stiinta » Primele imagini color trimise de misiunea Chang’e-5 a Chinei: Cum arată suprafața Lunii

Autor: Ioana Matei 12.03.2020

Misiunea Chinei pentru colectare de mostre a ajuns pe Lună, a anunțat Administrația Spațială Națională (CNSA) a țării, oficialii publicând și imagini color de la aterizarea sondei pe suprafața lunară.

Cu aproape 30 de minute înainte ca sonda spațială să aterizeze pe suprafața Lunii, agenția a întrerupt transmisiunea în direct a misiunii, aterizarea fiind programată pentru ora 05:13 (ora locală a României), marți, 1 decembrie. La scurt timp, agenția a anunțat că nava a aterizat cu succes.

Sonda face parte din misiunea Chang’e-5, care are ca scop trimiterea de mostre din suprafața lunară înapoi pe Terra până la sfârșitul anului 2020. Dacă misiunea va reuși, aceasta va fi prima oară când o țară aduce înapoi acasă roci lunare, după mai bine de 40 de ani.

Brațul robotic al sondei spațiale este programat să sape până la 1,8 metri adâncime în suprafața lunară pentru a extrage 2 kilograme de rocă și praf lunar dintr-o regiune care nu a mai fost explorată până acum, câmpia vulcanică numită Mons Rümker. Materialul extras ar putea dezvălui noi informații despre activitatea vulcanică lunară din trecut.

Când ar trebui să ajungă mostrele lunare înapoi pe Pământ

Apoi, brațul robotic ar trebui să transfere mostrele către un modul poziționat deasupra sondei spațiale. După ce mostrele sunt așezate în siguranță, modulul ar trebui să fie lansat pentru a se întâlni cu sonda orbitală a misiunii, care momentan înconjoară Luna.

Dacă totul decurge conform planurilor, roboții se vor întoarce apoi pe Terra cu mostrele lunare, aceștia fiind așteptați să aterizeze la mijlocul lunii decembrii în Mongolia Interiorară.

„Misiunea este cu adevărat îndrăzneață. Ne va aduce mai aproape de înțelegerea multor aspecte din istoria lunară”, spunea David S. Draper, om de știință de la NASA, la momentul lansării navei spațiale în noiembrie, potrivit Science Alert.

„Vom rescrie istoria Lunii”

Mostrele lunare colectate anterior de către Statele Unite ale Americii și Rusia au ajutat oamenii de știință să concluzioneze că vulcanii erau activi pe suprafața satelitului nostru natural în urmă cu 3 miliarde de ani. Însă, cercetătorii estimează că regiunile precum Mons Rümker ar fi găzduit activitate vulcanică mai recent, în urmă cu 1,2 miliarde de ani, bazându-se pe observații ale suprafeței lunare.

Dacă vulcanii lunari erau cu adevărat activi atât de recent, „vom rescrie istoria Lunii”, a spus Xiao Long, geolog planetar la Universitatea de Geoștiințe din Wuhan.

China va lansa o misiune care să aducă roci de pe Lună