Home » D:News » Acordurile Artemis, care vizează inclusiv exploatarea Lunii, semnate de opt state. Rusia și China nu sunt printre ele

Publicat: 16.10.2020
Credit foto: NASA

Administrația Națională de Aeronautică și Spațiu (NASA) a anunțat primii semnatari ai Acordurilor Artemis, un set de principii care vor ghida viitoarele activități spațiale între națiunile care doresc să exploreze Luna și nu numai.

Primele opt semnatare ale Acordurilor Artemis sunt Statele Unite, Australia, Italia, Canada, Japonia, Luxemburg, Emiratele Arabe Unite și Regatul Unit. Cele opt țări vor lucra împreună în cadrul Programului Artemis al NASA, al cărui scop este de a „aseleniza prima femeie și următorul bărbat pe Lună, până în 2024”.

„Artemis va fi cel mai larg și cel mai divers program internațional, din istorie, de explorare a spațiului de către oameni”, a declarat administratorul NASA, Jim Bridenstine, într-un comunicat transmis recent. În opinia lui, acordurile vor fi „vehiculul” pentru a crea o coaliție globală de națiuni.

Bridenstine a mai spus că semnarea acordului marchează unirea dintre NASA și partenerii ei pentru explorarea Lunii și va crea principiile care vor duce la un „viitor sigur, pașnic și prosper în spațiu”, notează Science Times.

Ce prevăd Acordurile Artemis

Documentul Acordurilor Artemis prezintă „principiile cooperării în explorarea civilă” a Lunii, a lui Marte, precum și a cometelor și asteroizilor. NASA subliniază rolul cheie al partenerilor săi internaționali în atingerea prezenței „durabile și robuste” a omenirii pe suprafața lunară.

La începutul acest an, agenția și-a făcut publice planurile de a stabili acordurile, care vor implementa înțelegeri bilaterale pentru a stabili responsabilitățile fiecărei părți, inclusiv explorarea și schimbul de date.

În anunțul de săptămâna aceasta, NASA a mai precizat că acordurile „întăresc și pun în aplicare” Tratatul privind spațiul cosmic din 1967.

Acordurile Artemis consolidează Tratatul privind spațiul cosmic

Cunoscut sub numele de Tratatul privind principiile care guvernează activitatea statelor în materie de explorare și utilizare a spațiului cosmic, inclusiv a Lunii și celorlalte corpuri cerești, acordul tripartit dintre SUA, Marea Britanie și apoi Uniunea Sovietică a crescut repede, ajungând să includă 110 țări, în iunie 2020.

Unul dintre principalele puncte ale Tratatului privind spațiul cosmic din 1967 este interzicerea utilizării spațiului cosmic pentru a stoca sau lansa arme nucleare.

Printre dispozițiile consolidate de acordurile Artemis se numără Convenția de înregistrare, care impune părților interesate să dezvăluie detalii despre lansarea și specificul misiunii fiecărui proiect spațial. Un altul este Acordul privind salvarea astronauților, care prevede că toate statele membre iau toate măsurile posibile pentru a salva și sprijini astronauții aflați în primejdie și, dacă este posibil, să-i readucă acasă, pe Pământ.

NASA a identificat, de asemenea, principiile acordurilor, inclusiv explorarea pașnică, transparența, dezvăluirea datelor științifice, conservarea patrimoniului și deșeurile orbitale, care impun statelor membre „să se angajeze în planificarea eliminării în siguranță a deșeurilor”.

Agenția spațială a SUA a mai precizat că speră că și alte țări se vor alătura ca semnatare ale acordurilor, punctând eforturile sale continue de a colabora cu țările internaționale.

În anunțul făcut, NASA nu a menționat nimic despre exploatarea suprafeței selenare, mai exact mineritul pe Lună, unul dintre obiectivele proiectului Artemis.

Acest anunț a venit după ce șeful Roscosmos, Dmitry Rogozin, a declarat că este puțin probabil ca Rusia să se alăture proiectului Lunar Gateway, o stație spațială care ar urma să fie poziționată pe orbita Lunii pentru a sprijini viitoarele misiuni de explorare spațială. Nici China, una dintre marile puteri spațiale, nu s-a alăturat proiectului Artemis.

Momentul în care NASA a testat propulsorul rachetei care va trimite oamenii pe Lună, în viitoarele misiuni Artemis

Anunțul șefului NASA după ce Rusia a refuzat să se alăture programului Artemis, de explorare a Lunii

Astronauții misiunii Artemis vor explora Luna la pas

NASA colaborează cu universităţile pentru a crea tehnologia pentru misiunile Artemis

Un moment crucial în istoria omenirii. Când am putea deveni o specie interplanetară?
Marlene Dietrich, actrița de origine germană care putea să frângă inima oricui
Vulcanii antici, sursă de apă pentru astronauți pe Lună? Indicii cruciale pentru viitoarele baze lunare
Oamenii de știință au reușit să readucă la viață ochii umani aflați pe moarte
Specii de delfini necunoscute până acum, vechi de 20 de milioane de ani, au fost descoperite în Elveția
Mayașii își împodobeau dinții cu nestemate, iar practica antică avea o semnificație aparte
Peste 90% din suprafața studiată în acest an în Marea Barieră de Corali a albit
O nouă generație de nanoboți ucide bacteriile dentare folosind căldură. De ce e nevoie de ei?
De ce apare febra musculară și cum o putem combate?
Test de cultură generală. Există vreun continent în lume fără deșert?
Lentilele de contact inteligente ar putea trata o cauză principală a orbirii
Excrementele antice dezvăluie detalii despre cei care au construit Stonehenge
Un semnal misterios dintr-un sistem stelar locuibil, dovada că nu suntem singuri în Univers?
Sănătatea oceanelor poate fi acum monitorizată mai ușor. Iată cum!
Somnul oamenilor din întreaga lume, afectat de încălzirea globală. Ce arată cel mai amplu studiu de până acum?
Se împlinesc 88 de ani de la prinderea şi uciderea unui faimos cuplu criminal din SUA