Home » D:News » O misiune „îndrăzneață”: China încearcă să obțină noi mostre de pe Lună, dintr-o regiune care nu a mai fost explorată până acum

Publicat: 24.11.2020

Timp de zeci de ani, geologii planetari au studiat mici bucăți din roci lunare pentru a descifra misterele Lunii. Rocile au dezvăluit vârsta Lunii, au ajutat oamenii de știință să estimeze vârsta altor planete și au oferit detalii despre cât de turbulent era cândva sistemul nostru solar.

Însă, nimeni nu a mai colectat roci de pe Lună de peste 40 de ani. Administrația Spațială Națională a Chinei dorește să schimbe asta, iar țara tocmai a lansat o navă spațială spre satelitul nostru natural.

Misiunea, numită Chang’e-5, are ca scop aterizarea pe suprafața lunară pentru a colecta mostre, pentru prima oară în istoria țării. Apoi, nava spațială va aduce mostrele înapoi pe Pământ. Misiunea este a șasea încercare dintr-o serie de pași ambițioși urmați de China pentru a explora Luna, care ar putea să ducă la construirea unui așezări umane.

A treia națiune care aduce mostre de roci lunare înapoi pe Terra

„Misiunea este cu adevărat îndrăzneață. Ne va aduce mai aproape de înțelegerea multor aspecte din istoria lunară”, a declarat David S. Draper, om de știință de la NASA.

Nava spațială Chang’e-5 va încerca să colecteze 1,8 kilograme de praf și roci lunare dintr-o regiune care nu a mai fost explorată până acum, o câmpie vulcanică numită Mons Rümker. Materialul ar putea dezvălui noi informații despre activitatea vulcanică din trecutul Lunii.

O misiune reușită ar face China a treia națiune care aduce mostre de roci lunare înapoi pe Terra, după Statele Unite ale Americii și Rusia.

Dacă aterizarea va decurge cum trebuie, sonda spațială va avea la dispoziție doar o singură zi lunară, echivalentul a 14 zile pe Terra, pentru a colecta mostrele lunare. Nava nu poate poposi prea mult timp pentru că pe timpul nopții condițiile de pe Lună sunt extrem de ostile, temperaturile fiind foarte scăzute, iar sistemul electric al sondei ar putea fi afectat, potrivit Science Alert.

Cea mai tânără regiune lunară explorată până acum

Mostrele lunare colectate anterior de către SUA și Rusia au ajutat oamenii de știință să concluzioneze că vulcanii erau activi pe suprafața lunară în urmă cu 3 miliarde de ani. Totuși, cercetătorii estimează că regiunile precum Mons Rümker ar fi găzduit activitate vulcanică mai recent, în urmă cu 1,2 miliarede de ani, bazându-se pe observațiile făcute până acum pe suprafața lunară.

Aterizarea pe Lună ar trebui să aibă loc în opt zile, a explicat Pei Zhaoyu, purtător de cuvânt al misiunii. De asemenea, întreaga misiune ar trebui să dureze în jur de 23 de zile.

China va lansa o misiune care să aducă roci de pe Lună