Home » Știință » După ce a trimis cu succes pe Terra tezaurul de mostre colectate de pe asteroidul Ryugu, sonda Hayabusa2 a plecat într-o nouă misiune

Publicat: 08.12.2020

Oficialii Agenției Spațiale Japoneze (JAXA) au salutat sosirea pe Terra a mostrelor rare colectate de pe un asteroid de către sonda spațială Hayabusa2, în timpul unei misiuni fără precedent. Între timp, celebra sondă se îndreaptă deja spre o nouă misiune.

Probele prețioase de pe asteroidul Ryugu au fost aduse în 5 decembrie pe Pământ de către o capsulă care s-a desprins cu o zi mai devreme de Hayabusa2, care se afla la o distanță de aproximativ 220.000 de kilometri de Terra. Oamenii de știință speră că eșantioanele, despre care se crede că nu ar conține mai mult de 0,1 grame de material, ar putea face lumină în chestiunea originii vieții și a formării Universului.

„După șase ani de călătorie în spațiu, cutia cu comori a reușit să aterizeze în Woomera din Australia”, a declarat Yuichi Tsuda, managerul proiectului Databus-2. El a confirmat că recuperarea capsulei, care a amerizat într-o formă perfectă, s-a realizat cu succes și că sonda „se îndreaptă spre o altă misiune”.

Probele colectate de pe asteroidul Ryugu conțin material organic?

Mostrele au fost colectate de sonda Hayabusa2, lansată în 2014, de pe asteroidul Ryugu, care se află la o distanță de aproximativ 300 de milioane de kilometri de Pământ.

Sonda a colectat atât praful de la suprafață, cât și materialul curat de dedesubt. Se crede că materialul a rămas neschimbat de când s-a format Universul.

Corpurile cerești mai mari, precum Pământul, au trecut prin schimbări radicale, inclusiv încălzire și solidificare, ce au modificat compoziția materialelor de la suprafață și de dedesubt.

„Când vine vorba de planete mai mici sau asteroizi mai mici, aceste substanțe nu au fost topite și, astfel, se crede că substanțele de acum 4,6 miliarde de ani sunt încă acolo”, a declarat Makoto Yoshikawa, directorul misiunii Hayabusa2.

Oamenii de știință sunt nerăbdători să afle dacă probele conțin materie organică, care ar fi putut ajuta la apariția vieții pe Pământ.

„Nu am mai avut astfel de materiale până acum … apa și materiile organice vor fi subiectul cercetării, de aceea este o oportunitate foarte valoroasă”, a declarat Motoo Ito, cercetător principal la Agenția Japoneză pentru Știința și Tehnologia Marină și a Pământului, notează Science Alert.

Jumătate dintre eșantioanele recoltate de Hayabusa2 vor fi împărțite între JAXA, NASA și alte organizații internaționale, iar restul vor fi păstrate pentru studii viitoare, pe măsură ce se fac progrese în tehnologia analitică.

O misiune extinsă pentru Hayabusa2

Hayabusa2 nu și-a încheiat însă activitatea, urmând să înceapă o misiune extinsă care vizează doi noi asteroizi.

După efectuarea unor orbite în jurul Soarelui timp de aproximativ șase ani se va apropia, în iulie 2026, de primul dintre asteroizi, denumit 2001 CC21. Sonda nu se va apropia la fel de mult ca de Ryugu, însă oamenii de știință speră că va putea fotografia CC21 și că zborul va ajuta la dezvoltarea cunoștințelor despre cum poate fi protejat Pământul împotriva impactului asteroidului.

Ulterior, Hayabusa2 se va îndrepta spre ținta sa principală, 1998 KY26, un asteroid în formă de bilă cu un diametru de numai 30 de metri.

Când sonda va ajunge la asteroid, în iulie 2031, se va afla la o distanță de aproximativ 300 de milioane de kilometri de Pământ.

Misiunea este una de a observa și fotografia asteroidul, o sarcină deloc ușoară, având în vedere faptul că se învârte foarte rapid, rotindu-se pe axa sa la aproximativ fiecare 10 minute.

Este puțin probabil ca Hayabusa2 să aterizeze și să colecteze probe de pe asteroidul 1998 KY26, existând probabilitatea să nu mai aibă suficient combustibil pentru a le returna pe Pământ.

Un nou video arată cum sonda japoneză a sărit ”ca pe trambulină” pe suprafaţa asteroidului Ryugu