Home » Stiinta » Descoperire șocantă în placentele unor femei care au născut: „Este ca și cum ai avea un copil cyborg”

Autor: Mihaela STOICA 01.05.2021

Oameni de știință din Italia au descoperit microplastice în placentele unor femei care au născut, catalogând situația „extrem de îngrijorătoare”.

O echipă de cercetători de la Spitalul Fatebenefratelli din Roma, specializat în pediatrie, și de la Universitatea Politecnica delle Marche au publicat un studiu în care au detaliat descoperirea, ca parte a unui experiment, a 12 fragmente microplastice în patru placente din șase donate de femei după nașterea copiilor lor.

Doar 3% din țesutul din fiecare placentă a fost evaluat, ceea ce sugerează că numărul total al particulelor de microplastic ar putea fi mult mai mare.

„Când am văzut pentru prima dată microplastice în placentă, am fost uimit”, a afirmat dr. Antonio Ragusa, șeful departamentului de obstetrică și ginecologie de la Spitalul Fatebenefratelli și autorul principal al studiului. El a declarat că „mamele au fost șocate” la aflarea veștii, iar echipa de cercetare a catalogat situația „extrem de îngrijorătoare”.

Femeile care au participat la studiul din Italia nu au avut complicații la naștere, iar efectul particulelor minuscule de plastic este necunoscut. Cu toate acestea, experții au sugerat că materialele plastice ar putea fi o sursă de substanțe chimice dăunătoare care pot afecta imunitatea unui fetus în curs de dezvoltare.

Sistemul imunitar, perturbat de prezența plasticului în organism

„Prin prezența plasticului în organism, sistemul imunitar este perturbat, chiar și de ceea ce nu este organic. Este ca și cum ai avea un copil cyborg, care nu mai este alcătuit doar din celule umane, ci un amestec de entități biologice și anorganice”, au afirmat autorii studiului.

Toate fragmentele de plastic descoperite în placente erau pigmentate. „Trei au fost identificate ca polipropilenă colorată, un polimer termoplastic, în timp ce pentru alte nouă au fost identificați doar pigmenții, care au fost folosiți pentru acoperiri artificiale, vopsele, adezivi, tencuieli, vopsele pentru degete, polimeri și produse cosmetice și de îngrijire personală”, se mai arată în lucrarea citată de Independent.

Cercetătorii au menționat că, în ultimul secol, producția mondială de materiale plastice a ajuns la 320 de milioane de tone pe an, din care peste 40% este utilizată ca ambalaj de unică folosință și, prin urmare, contribuie masiv la creșterea nivelului deșeurilor din plastic.

În interiorul celulelor umane, microplasticele sunt tratate drept corpuri străine de către organismul gazdă, iar acest lucru poate declanșa răspunsuri imune localizate.

Microplasticele pot distribui în organism alte substanțe chimice nocive

Microplasticele pot acționa și ca distribuitori ale unor alte substanțe chimice, inclusiv poluanți de mediu și aditivi din plastic, care pot fi eliberați în organismul uman și sunt cunoscuți pentru efectele lor dăunătoare, au mai spus autorii cercetării.

Studiul a urmărit să vadă dacă microplasticele pot să ajungă în placentele femeilor însărcinate, astfel că, pe parcursul nașterilor și al întregului experiment, oamenii de știință din Italia au avut grijă să nu existe nicio contaminare externă cu materiale din plastic.

Obstetricienii și moașele au folosit mănuși din bumbac pentru a ajuta femeile aflate în travaliu. Totodată, în sala de naștere, au fost folosite doar prosoape din bumbac pentru a acoperi paturile pacientelor, iar cordonul ombilical a fost prins și tăiat cu ustensile metalice, pentru a evita contactul cu materiale plastice.

Cercetarea a fost publicată în revista Environment International.

Microplastice descoperite în corpul unui animal care trăiește pe una dintre cele mai izolate insule din lume