Home » Stiinta » O enzimă artificială ar putea fi primul pas spre dezvoltarea unui tratament pentru boala Parkinson

Ioana Matei 01.11.2021

Tot mai multe cercetări arată că alfa-sinucleina, proteina vinovată pentru apariția maladiei Parkinson și simptomele sale, se deplasează din intestine spre creier, acolo unde se răspândește și se acumulează în aglomerări letale cunoscute drept corpuri Lewy. Pe măsură ce aceste aglomerări se acumulează, celulele creierului mor una câte una.

Acum, cercetătorii de la Johns Hopkins Medicine au creat o enzimă artificială care oprește răspândirea proteinei și ar putea pune bazele unui nou tratament pentru această boală cumplită.

Rezultatele au fost anunțate într-un studiu publicat în jurnalul Nano Today în noiembrie 2020.

Enzimele artificială, combinații nanometrice de platină și cupru numite nanoaliaje bimetalice PtCu (PtCu bimetallic nanoalloys), au fost create de cercetători pentru proprietățile lor antioxidante. Capabilitatea antioxidantă depinde în mare parte de compoziția aliajului.

Stresul oxidativ este inevitabil

„Stresul oxidativ cauzat de speciile reactive de oxigen este inevitabil și crește odată cu vârsta din cauza încetinirii din procese precum degradarea proteinelor. Asta arată importanța antioxidanților, pentru că, în cazul bolii Parkinson, speciile reactive de oxigen promovează răspândirea proteinei alfa-sinucleină, astfel ducând la apariția simptomelor tot mai severe”, a explicat Xiaobo Mao, autor senior al studiului și neurolog la Școala de Medicină a Universității Johns Hopkins.

Atunci când sunt injectate în creier, nanoenzimele caută speciile reactive de oxigen, distrugându-le și prevenind leziunile asupra neuronilor din creier. Nanoenzimele imită catalazele și superoxid dismutaza, două enzime din corpurile noastre care descompun speciile reactive de oxigen. Adăugând nanoenzimele, răspunsul corpului nostru devine mai puternic, scrie MedicalXpress.

„Nanoenzimele funcționează atunci când sunt injectate direct în creier”

Studiul a folosit o metodă de cercetare numită „alpha-synuclein preformed fibril model”, care reproduce patologia, răspândirea și neurodegenerarea care rezultă din cauza corpurilor Lewy. Nanoenzima a dus la reducerea proteinei alfa-sinucleină și a inhibat neurotoxicitatea, pe lângă gaptul că a redus speciile reactive de oxigen. De asemenea, nanoenzima a prevenit răspândirea între celule a proteinei alfa-sinucleină, precum și între substanța neagră și striatul dorsal, două regiuni din mezencefal care influențează mișcarea și cogniția.

„Știm că nanoenzimele funcționează atunci când sunt injectate direct în creier. Acum, am dori să vedem dacă nanoenzimele pot bloca progresarea bolii induse de alfa-sinucleina care se deplasează din intestine, trece de bariere și ajunge în creier”, a spus Mao.

Medicamente obișnuite împotriva diabetului ar putea avea efecte neașteptate și în cazul Parkinsonului