Home » Stiinta » Un fenomen extrem de rar arată că bebelușii pot inhala celule canceroase de la mamă în timpul nașterii

Ioana Matei 01.19.2021

Cercetătorii estimează că transmiterea de cancer matern la bebeluși apare doar de 2 ori la fiecare milion de nașteri în cazul mamelor care suferă de cancer, celulele bolnave ajungând la bebeluș prin intermediul placentei în cazuri extrem de rare și nefericite.

Însă, aceasta nu este singura cale prin care o mamă care suferă de cancer ar putea să-și infecteze copilul fără să știe.

Într-un nou studiu de caz publicat de oamenii de știință din Japonia, medicii relatează ceea ce pare a fi o premieră medicală, anume transmiterea vaginală a celulelor canceroase de la mame care suferă de cancer de col uterin la copii lor în momentul nașterii.

„Transmiterea de la mamă la bebeluș în timpul nașterii vaginale este teoretic posibilă. Dacă mama are cancer de col uterin, copilul poate fi expus la celule bolnave prin fluidele din canalul de naștere și poate aspira celulele canceroase în plămâni”, au explicat cercetătorii, coordonați de Ayumu Arakawa, oncolog pediatru la National Cancer Centre Hospital din Tokyo.

O cale de transmitere obscură și necunoscută până acum

Această cale obscură și necunoscută până acum, inhalarea cancerului în primele tale suflări, pare să fie responsabilă pentru două cazuri de cancer de plămân de la doi pacienți tineri, un bebeluș de 23 de luni și un băiat de șase ani.

În ambele cazuri, pacienții s-au prezentat la spital cu simptome ale bolii, bebelușul având tuse, iar băiatul dureri în piept. În amândouă cazurile, analizele medicale au dezvăluit tumori canceroase în plămânii băieților, care au fost tratate cu succes în cele din urmă, deși nu a fost deloc ușor.

Ambii pacienți au primit chimioterapie, însă au scăpat de boală abia după ce țesutul canceros a fost îndepărtat prin intervenții chirurgicale. Deși este imposibil de știut cu certitudine modul în care acești copii au dezvoltat cancer în plămâni, cercetătorii au spus că ar fi identificat cauza cea mai probabilă.

Cancerul a venit direct de la mama

În cazul bebelușului, mama sa în vârstă de 35 de ani, care nu fusese vaccinată împotriva virusului papiloma uman (HPV), a primit un diagnostic de cancer de col uterin la trei luni de la nașterea copilului său. În cele din urmă, cancerul s-a răspândit la plămâni, ficat și oase, iar femeia a murit.

Cu toate acestea, analiza țesutului canceros al mamei și al fiului a dezvăluit similarități genetice sub formă de mutații, precum și lipsa cromozomului Y, ceea ce sugerează că boala băiatului a venit direct de la mama. Totodată, și băiatul de șase ani a prezentat aceleași semnături genetice canceroase ca ale mamei sale.

Dovezi clare privind modul în care a fost transmis cancerul

Astfel, bazându-se pe aceste date, oamenii de știință au concluzionat că boala copiilor a fost cauzată prin transmiterea de tumori de la mame, potrivit Science Alert.

În majoritatea cazurilor care implică transmiterea cancerului de la mamă la copil, transmiterea prin placentă rezultă în răspândirea cancerului la creier, oase, ficat și alte țesuturi, inclusiv plămâni. În cazul de față, doar plămânii au fost afectați, ceea ce reprezintă dovezi clare privind modul în care a fost transmis cancerul.

Deși șansele acestei căi de transmitere a cancerului sunt incredibil de scăzute, cercetătorii insist că prevenția prin vaccinarea împotriva HPV ar preveni astfel de metode de transmitere. Mai mult, oamenii de știință sugerează că nașterea prin cezariană ar trebui recomandată în cazul femeilor cu un istoric de cancer de col uterin.

Oamenii de știință au reușit să distrugă celule canceroase cu ajutorul ultrasunetelor