Home » Stiinta » Astronomii au descoperit că această „megastructură extraterestră” nu este singură

Ioana Matei 01.25.2021
Sursa foto: NASA/JPL-Caltech

Un nou indiciu care ar putea ajuta la explicarea unei stele misterioase tocmai a fost descoperit de către astronomi. KIC 8462852, cunoscută și sub numele de „Steaua lui Boyajian” (Boyajian’s Star), pare să aibă un însoțitor binar ce ar putea contribui la diminuările sale neregulate de luminozitate.

Dacă descoperirea va fi confirmată cu observații mai detaliate, noua stea însoțitoare ar putea ajuta cercetătorii să rezolve în cele din urmă misterul continuu al KIC 8462852.

Steaua a fost descoperită în 2015 de către astronomul Tabetha Boyajian, iar de atunci s-a dovedit a fi un adevărat puzzle. Este o stea pitică galbenă-albă, situată la aproximativ 1.470 de ani-lumină depărtare a cărei lumină continuă să se estompeze în mod neregulat.

Acest comportament elimină din discuție planetele. Atunci când o exoplanetă trece între o stea și Pământ pe măsură ce orbitează, aceasta va estompa steaua foarte puțin, 1% sau chiar mai puțin, la intervale regulate.

Explicația cea mai plauzibilă

De asemenea, atunci când „Steaua lui Boyajian” se estompează, unele lungimi de undă sunt blocate mai mult decât altele. Acest lucru exclude un obiect solid (cum ar fi o megastructură extraterestră, așa cum a fost propus în 2016), care ar bloca în mod egal toate lungimile de undă.

Până acum, explicația cea mai plauzibilă pare să fie praful și reziduurile, cel mai probabil de la planetezimale descompuse sau comete pe orbite excentrice, combinate cu variații normale ale luminozității de la stea.

Prezența unei stele însoțitoare binare pe o orbită lărgită ar putea explica acest material, oferind perturbări gravitaționale adiționale asupra corpurilor de pe orbită.

O potențială legătură cu o stea din apropiere

Începând cu 2016, o echipă de astronomi coordonată de Logan Pearce de la Universitatea din Arizona, SUA, a încercat să confirme o potențială legătură cu o stea din apropiere de KIC 8462852. Cercetările echipei au fost publicate recent în The Astrophysical Journal.

Cele două stele sunt separate de o distanță de 880 de unități astronomice. „Steaua lui Boyajian”, sau KIC 8462852 A, este steaua mai mare, având o masă de aproximativ 1,36 ori mai mare și o dimensiune de 1,5 ori mai mare decât cea a Soarelui. Steaua însoțitoare, KIC 8462852 B, este o stea pitică roșie de aproximativ 0,44 ori masa și de 0,45 ori dimensiunea Soarelui.

Va fi nevoie de mai multe observații pentru a înțelege mai bine această relație

Având o orbită atât de lărgită, ar fi puțin probabil ca KIC 8462852 B să aibă vreun efect direct asupra luminozității KIC 8462852 A. Totuși, ar putea juca în continuare un rol în fluctuațiile stelei mai mari, potrivit Science Alert.

Scenariul încă nu a fost confirmat. Fiind separate atât de mult, cele două stele ar avea o orbită extrem de lungă, iar observațiile făcute nu au fost suficiente pentru a caracteriza această orbită.

Oamenii de știință cred că  consideră că o relație binară este cea mai probabilă explicație pentru măsurătorile celor două stele, însă va fi nevoie de mai multe observații pentru a înțelege mai bine această relație. În cele din urmă, astfel de cercetări ar putea confirma sau exclude rolul lui KIC 8462852 B în strălucirea neregulată a stelei.

Oamenii de știință susțin că au descoperit prima exoplanetă într-o altă galaxie