Home » Știință » 10 descoperiri incredibile despre viața extraterestră din anul 2020

10 descoperiri incredibile despre viața extraterestră din anul 2020

Denumită 'Oumuamua, entitatea este considerată de mulți a fi o cometă interstelară provenită de la o altă stea. Însă observațiile au arătat că 'Oumuamua accelerează, de parcă ceva împinge obiectul, iar astronomii nu știu care este motivul. Sursa foto: NASA
Publicat: 31.12.2020

Oamenii se întreabă adesea dacă suntem sau nu singuri în Univers. Deși întrebarea nu și-a găsit răspunsul în anul 2020, multe descoperiri par să crească posibilitatea existenței entităților extraterestre.

Descoperiri făcute pe cea mai apropiată planetă de Terra, în afara Sistemului Solar și mult mai departe, par să indice posibilitatea că alte lumi ar putea găzdui organisme de la bacterii până la ființe tehnologice.

Poate că noi rezultate în 2021 vor dezvălui în sfârșit ce se ascunde cu adevărat în Univers.

10. Cine ne trimite semnale de pe Proxima Centauri?

În decembrie, cercetătorii au anunțat că au surprins un semnal radio foarte misterios care provine de la cea mai apropiată stea de Soarele nostru. Proxima Centauri, aflată la doar 4,2 ani-lumină de Terra, găzduiește un gigant gazos și o lume de 17% mai mare decât a noastră care se întâmplă să fie situată în zona locuibilă a stelei sale, ceea ce înseamnă că apa lichidă ar putea exista acolo.

Semnalul nu are o explicație încă, iar astronomii sunt entuziasmați și în același timp precauți. Aceștia au explicat că trebuie să fie excluse mai întâi surse obișnuite precum comete și chiar tehnologie umană, care ar putea imita un semnal extraterestru.

9. Bacterii extraterestre ar putea trăi în norii planetei Venus

Oamenii de știință au anunțat în luna septembrie că ar putea exista dovezi ale vieții în norii planetei Venus. Anunțul a indicat prezenta fosfinei, un gaz rar și deseori toxic, care pe Pământ este aproape mereu asociat cu organismele vii.

Venus nu a fost considerată o planetă locuibilă, având în vedere temperaturile cumplite, presiunea și norii cu acid sulfuric, însă oamenii de știință au descoperit semnătura fosfinei într-un stat de nori al planetei care avea temperaturi și presiune similare celor de pe Pământ. Bacteriile terestre pot supraviețui și prospera chiar și în condiții destul de ostile, așa că descoperirea de pe Venus ar putea fi rezonabilă.

8. ‘Oumuamua ar putea fi un artefact extraterestru

În urmă cu doi ani, oamenii de știință au observat un obiect în formă de trabuc în Sistemul Solar. Denumită ‘Oumuamua, entitatea este considerată de mulți a fi o cometă interstelară provenită de la o altă stea. Însă observațiile au arătat că ‘Oumuamua accelerează, de parcă ceva împinge obiectul, iar astronomii nu știu care este motivul.

Avi Loeb, astrofizician de la Universitatea Harvard, a propus că, în loc de o cometă, ‘Oumuamua ar putea fi o sondă extraterestră, însă alți cercetătorii au respins afirmațiile lui Loeb argumentând că hidrogenul înghețat ar fi topit obiectul în mod similar cu un motor de rachetă sau altă metodă de propulsie. În luna august, Loeb a ripostat, scriind într-un studiu că hidrogenul înghețat este încălzit foarte ușor, chiar și în adâncurile cele mai rece ale spațiului interstelar, astfel că ar fi trebuit să fie sublimat înainte ca ‘Oumuamua să ajungă la noi, potrivit Live Science.

7. Marina Statelor Unite declasifică filmări cu OZN

Oamenii care cred în civilizații extraterestre au fost extrem de încântați în aprilie după ce Marina SUA a declasificat filmări surprinse de piloți care arată aeronave ciudate deplasându-se la viteze hipersonice. În ciuda existenței acestor filmări, oamenii ar trebui să fie totuși precauți, au argumentat unii sceptici.

6. Calea Lactee ar putea fi presărată cu lumi oceanice

Lumile oceanice, fiind descrise ca având cantități semnificative de apă la suprafață sau sub suprafață, sunt surprinzător de comune în Sistemul Solar. Terra este cu siguranță un astfel de loc, însă satelitul Europa al lui Jupiter ar găzdui mări vaste sub „carapacea” sa înghețată, iar satelitul Enceladus al lui Saturn este cunoscută pentru gheizerele sale. De fapt, comunitatea științifică se pregătește pentru trimiterea unei sonde pe unul dintre sateliți care ar putea ateriza în anii 2030.

Un studiu publicat în iunie a arătat că din 53 de exoplanete analizate de cercetători aproape un sfert ar putea deține condițiile potrivite pentru a fi considerate lumi oceanice, ceea ce sugerează că astfel de lumi ar putea fi relativ comune în galaxia noastră.

5. Bacteriile de pe Pământ respiră hidrogen. Poate că cei extratereștri sunt la fel

Majoritatea ființelor de pe Terra au nevoie de oxigen pentru a supraviețui. Însă, oxigenul nu este comun în spațiul cosmic, reprezentând doar 0,1% din masa ordinară a Universului. Există mai mult hidrogen (92%) și heliu (7%), iar mai multe planete, precum și Jupiter și Saturn, sunt făcute în mare parte din aceste elemente. În luna mai, oamenii de știință au încercat să afle dacă bacteria E. coli și levurile pot trăi în diferite medii. Deja se știa că astfel de microbi supraviețuiesc fără oxigen, însă atunci când au fost puși în medii cu hidrogen și heliu pur, au reușit să se dezvolte. Descoperirile sugerează că în căutarea de organisme în Univers, omenirea ar trebui să ia în considerare locuri care nu arată exact la fel ca Terra.

4. Viața poate exista în jurul unei găuri negre

Atunci când caută viața pe alte lumi, mulți cercetători nu se abat de drumul cunoscut și caută lumi de mărimea Terrei care orbitează stele precum Soarele. Însă, ar putea exista planete mult mai „exotice” care orbitează și sunt încălzite de găuri negre.

La prima vedere, un astfel de scenariu ar putea părea absurd. Însă, contrar ideilor populare, găurile negre nu absorb totul din jurul lor. Orbitele gravitaționale stabile sunt posibile și lumina de la radiația cosmică de fundal ar putea fi încălzită pe măsură ce se prăbușește în gaura neagră. Un studiu publicat în martie a arătat că acest lucru ar oferi căldură și energie pentru orice organism aflat într-un astfel de loc.

3. 1.000 de locuri din care extratereștrii ne-ar putea spiona

În luna octombrie, oamenii de știință au anunțat că 1.004 de stele din apropiere ar putea fi situate într-un loc propice pentru monitorizarea vieții pe Pământ. Folosind instrumente observaționale similare celor folosite de astronomii umani, civilizații extraterestre ar putea căuta oxigen și apa din atmosfera noastră și ar putea concluziona că Terra este un loc bun pentru organisme.

2. Probabil că mulți extratereștri sunt deja morți

Deși ne place să ne imaginăm că galaxia noastră este plină de ființe tehnologice capabile să ne contacteze, cel mai important este să înțelegem că toate culturile dispar în cele din urmă, ceea ce înseamnă că o multitudine de societăți cosmice cel mai probabil au dispărut de mult timp.

Analizele cercetătorilor au arătat că cea mai mare probabilitate de apariție a vieții în Calea Lactee a fost înregistrată în urmă cu 5,5 miliarde de ani, cu mult înainte de formarea planetei noastre.

1. Ar trebui să fim mai deschiși în timp căutăm viața în alte lumi

O întrebare care a pus mereu pe gânduri comunitatea științifică este dacă omenirea ar putea recunoaște sau nu viața care este atât de diferită de cea întâlnită aici pe Terra. Astronomii au insistat mereu că trebuie să ne așteptăm la neprevăzut. Viața pe alte planete ar putea să nu aibă aceleași semnături biologice ca pe Terra, astfel că ar fi și mai dificil de descoperit din punctul nostru de vedere.

Anul 2020 încheie cel mai cald deceniu de la începerea măsurătorilor