Home » Stiinta » Un vaccin personalizat împotriva cancerului a menținut boala sub control timp de mai mulți ani

Ioana Matei 01.27.2021

Un „vaccin personalizat împotriva cancerului” ar putea ajuta la împiedicarea dezvoltării unei forme letale de cancer de piele timp de mai mulți ani, sugerează un nou studiu desfășurat pe oameni.

Spre deosebire de vaccinurile care previn infecțiile, precum rujeola și gripa, vaccinurile împotriva cancerului sunt o formă de imunoterapie ce elimină celulele canceroase care există deja. Vaccinurile instruiesc celulele imune, numite celule T, astfel încât să recunoască mai bine cancerul și să-l distrugă, timp în care celulele sănătoase din corp rămân intacte.

Spre exemplu, noul vaccin experimental funcționează prin instruirea celulelor T pentru a identifica proteinele specifice din celulele melanomului, un tip de cancer de piele. În cadrul noului studiu, oamenii de știință au descoperit că celulele T continuă să „țină minte” aceste proteine ​​timp de cel puțin patru ani de la vaccinare și chiar învață în timp să recunoască mai multe proteine ​​asociate cu melanomul.

„Nu este ca și cum iei ceva de pe un raft”

Noile cercetări au fost publicate în jurnalul Nature Medicine și au implicat pacienți cu un stadiu avansat de melanom, ce au suferit recent o intervenție chirurgicală pentru cancer. Cercetătorii au colectat mostre din tumorile îndepărtate de la pacienți și le-au folosit pentru a crea vaccinuri personalizate pentru fiecare dintre cei opt participanți.

„Nu este ca și cum iei ceva de pe un raft, ci extragi, de fapt, informații direct din propria tumoare a unui pacient pentru a direcționa compoziția vaccinului”, a explicat dr. Catherine Wu, om de știință la Școala Medicală Harvard din Boston, SUA. După analizarea ARN-ului, un plan genetic al proteinelor din interiorul celulelor, echipa a putut anticipa ce proteine ​​unice vor fi construite în diferite celule canceroase. Aceste proteine, numite „neoantigeni”, acționează ca un avertisment pentru sistemul imunitar.

„Ceea ce este cu adevărat interesant este durata răspunsurilor”

În cele din urmă, vaccinurile finale conțineau segmente din acești „neoantigeni”, astfel încât celulele imune ale pacienților să învețe cum arătau aceștia și să identifice cancerul.

„Ceea ce este cu adevărat interesant este durata răspunsurilor. Am observat răspunsuri persistente la toți pacienții tratați”, a precizat dr. Patrick Ott, autor al studiului și medic oncolog la Institutul pentru Cancer Dana-Farber și Școala Medicală Harvard.

Pe lângă faptul că au fost de lungă durată, răspunsurile s-au diversificat în timp, ceea ce înseamnă că celulele T au învățat să recunoască „neoantigenii” care nu erau prezenți în vaccinurile originale.

Toți pacienții implicați în studiu au supraviețuit

Până la sfârșitul perioadei de monitorizare de patru ani, toți cei opt pacienți erau în viață și șase dintre aceștia nu prezentau semne de boală activă. Acestea fiind spuse, unii au suferit o revenire a cancerului mai devreme în perioada de studiu și au primit tratamente suplimentare, potrivit Live Science.

Teoretic vorbind, vaccinurile ar putea fi administrate pacienților pentru a-și îmbunătăți sistemul imunitar și pentru a direcționa celulele T către locul bolii. Apoi, medicamentele suplimentare ar „aplica lovitura de grație” pentru a ucide maladia, a adăugat Ott,

Bineînțeles, multe alte studii clinice vor fi necesare înainte ca un astfel de viitor să devină realitate.

O nouă descoperire privind tratarea cancerului de sân. „Aceste cercetări au implicații imediate”