Home » Stiinta » Astronomii au descoperit o stea care a fost aproape înghițită de o gaură neagră, însă a supraviețuit

Ioana Matei 02.02.2021
Sursa foto: Chandra X-Ray Observatory

Atunci când găurile negre „înghit” cantități masive de materie din spațiul înconjurător, acestea nu o fac foarte subtil. Găurile negre provoacă erupții uriașe de raze X, generate de încălzirea materialului pe măsură este absorbit de gaura neagră, iar erupțiile sunt atât de luminoase încât pot fi văzute de pe Terra.

Acesta este un comportament normal pentru o gaură neagră. Însă, nu este normal ca acele raze X să fie emanate cu regularitate precisă, acesta fiind un comportament bizar descoperit în 2019 în preajma unei găuri negre din centrul unei galaxii la 250 de milioane de ani-lumină depărtare de Pământ. O nouă erupție cu raze X avea loc la fiecare nouă ore.

După un studiu amănunțit, astronomul Andrew King de la Universitatea din Leicester, din Regatul Unit, a identificat o potențială cauză, anume o stea moartă care a supraviețuit întâlnirea cu o gaură neagră, iar acum era prinsă pe o orbită eliptică de nouă ore în jurul găurii negre. La fiecare apropiere, gaura neagră extrăgea o parte din materialul stelei.

Gaura neagră își „vedea de treaba sa” atunci când steaua s-a apropiat puțin prea mult

„Această pitică albă este blocată pe o orbită eliptică în apropiere de gaura neagră. La cea mai mare apropiere, în jur de 15 ori din raza orizontului evenimentelor găurii negre, gazul este extras din stea într-un disc de acreție din jurul găurii negre, declanșând razele X pe care navele noastre spațiale le detectează”, explica King în 2020.

Gaura neagră din cazul de față este nucleul unei galaxii numite GSN 069, fiind destul de ușoară în ceea ce privește găurile negre supermasive, doar de 400.000 de ori mai mare decât masa Soarelui. Totuși, este activă și înconjurată de un disc fierbinte de material de acreție, care alimentează și crește gaura neagră.

Potrivit modelului lui King, această gaură neagră își „vedea de treaba sa” atunci când o stea gigantică roșie, etapa finală din evoluția unei stele similare Soarelui, s-a apropriat puțin prea mult.

Am fost extraordinar de norocoși să surprindem evenimentul

La scurt timp, gaura neagră a îndepărtat straturile exterioare ale stelei, accelerându-i evoluția într-o pitică albă, miezul mort care rămâne odată ce steaua și-a epuizat combustibilul nuclear (stelele pitice albe strălucesc prin intermediul căldurii reziduale, ci nu prin procesele de fuziune ale stelelor vii).

Însă, în loc să-și continue călătorie, pitica albă a fost rămas blocată pe orbita din jurul găurii negre, iar gaura neagra a continuat să se „hrănească” cu aceasta.

„În termeni astronomici, acest eveniment este vizibil pentru telescoapele noastre actuale doar pentru o perioadă scurtă de timp, aproximativ 2.000 de ani, așa că am fost extraordinar de norocoși să îl surprindem, deși ar putea avea loc multe altele în Univers pe care le ratăm”, a mai precizat King, potrivit Science Alert.

Nu există scăpare

Cât despre viitorul stelei, dacă situația nu se va schimba, steaua va rămâne exact acolo unde se află, orbitând gaura neagră și continuând să fie dezmembrată timp de miliarde de ani. Astfel, dimensiunea sa va crește și densitatea sa va scădea, piticele albe sunt doar puțin mai mari decât Terra, până când va ajunge la o masă planetară sau chiar să se transforme într-un gigant gazos.

„Va încerca din greu să scape, dar nu există scăpare. Gaura neagră o va mânca tot mai încet, dar nu se va opri niciodată”, a adăugat King.

O gaură neagră care „mușcă” dintr-o stea la fiecare 114 zile, descoperită de astronomi