Home » Stiinta » O gaură neagră foarte rară, din urmă cu 12 miliarde de ani, răstoarnă tot ce știau astronomii despre evoluția cosmică

Autor: Ioana Matei 10.31.2020
Sursa foto: NASA/JPL-Caltech/GSFC

O echipă de astronomi europeni a anunțat că a descoperit o gaură neagră extrem de rară, aceastea putând să răstoarne tot ce credeau oamenii de știință despre modul în care evoluează galaxiile.

Potrivit noilor cercetători, problema principală este că noua gaură neagră supermasivă este tipul de gaură neagră la care astronomii credeau că alte găuri negre ajung pe măsură ce îmbătrânesc treptat. Însă, noua gaură neagră este mult prea tânără pentru ca acea ipoteză să fie aplicată.

Noul studiu a fost publicat în The Astrophysical Journal Letters.

Cel mai îndepărtat blazar din clasa aceasta descoperit până acum

De fapt, oamenii de știință au descoperit o galaxie cu un blazar sau o „sursă radio strălucitoare cvasistelară”, o gaură neagră supermasivă care eliberează jeturi de radiații gamma, în centrul său. Acesta este cel mai îndepărtat blazar din clasa sa descoperit până acum, iar astronomii au concluzionat că noi vedem galaxia așa cum era atunci când Universul avea doar 1,7 miliarde de ani, din cauza faptului că observarea spațiului pe distanțe vaste este ca și cum ne-am uita înapoi în timp.

Totuși, asta este o problemă. Această galaxie conține un blazar BL Lacertae (BL Lac), despre care oamenii de știință cred că este ceea ce ajung să fie quasarii Flat-Spectrum Radio (FSRQs) pe măsură ce îmbătrânesc. Însă, acest nou blazar este mult mai tânăr decât oricare altul observat de cercetători, astfel că acea cronologie nu este susținută.

„Descoperirea ne-a constestat înțelegerea evoluției cosmice”

„Descoperirea răstoarnă scenariul actual care spune că blazarii sunt, de fapt, faza evoluată a FSRQ”, a declarat Nicolás Cardiel, de la Universitatea din Madrid și unul dintre autorii studiului, potrivit Futurism.

Nu este clar încă ce strategie vor alege oamenii de știință pentru a reconstitui o istorie mai precisă a Universului, însă descoperirea sugerează că au greșit inițial. „Descoperirea ne-a constestat înțelegerea evoluției cosmice a blazarilor și a galaxiilor active”, a precizat Jesús Gallego, un alt autor al studiului.

Un studiu controversat susține că în centrul Pământului există o gaură neagră. Cum poate fi explicată descoperirea

Ce se întâmplă dacă o gaură neagră este înghițită de o gaură de vierme?

Astronomii au surprins, pentru prima dată, o Gaura Neagră în timp ce a „clipit”