Home » Știință » Transplantul de materie fecală, un tratament promițător pentru tip de cancer al pielii

Publicat: 13.02.2021

În cazul unor pacienți care suferă de cancer, un transplant de materie fecală ar putea crește efectele pozitive ale imunoterapiei, un tratament conceput pentru ajutarea sistemului imunitar să lupte cu celulele canceroase.

Nu toți pacienții cu cancer reacționează la imunoterapie. Spre exemplu, doar în jur de 40% dintre pacienții cu o formă avansată de melanom, un tip de cancer al pielii, beneficiază pe termen lung în urma medicamentelor, potrivit estimărilor recente. În încercarea de a identifica diferențele dintre pacienții care reacționează la imunoterapie și cei care nu, oamenii de știință au ajuns la un posibil suspect, anume microorganismele care trăiesc în intestinele noastre.

Acum, un nou studiu publicat în jurnalul Science, oferă mai multe dovezi care arată că anumite bacterii intestinale „bune” pot ajuta răspunsul unui pacient la imunoterapie, astfel contribuind la combaterea progresării bolii sau chiar micșorarea tumorilor.

Microbii par să declanșeze schimbări imunologice

În cadrul noului studiu, oamenii de știință au colectat mostre de materie fecală de la pacienți diagnosticați cu melanom care reacționau la imunoterapie și apoi transplantat materia fecală (și microbii) în intestinele a 15 pacienți care nu au reacționat niciodată la medicamente. După transplant, șase dintre cei 15 pacienți au reacționat la imunoterapie pentru prima oară, arătând o reducere a tumorilor sau o stabilizare a bolii care a durat mai mult de un an.

„Într-adevăr, microbii par să declanșeze schimbările imunologice pe care le observăm la pacienți”, a spus dr. Hassane Zarour, imunolog oncologic și unul dintre autorii studiului.

În ciuda schimbărilor pozitive observate la unii pacienți, transplantul de materie fecală nu va ajuta toți pacienții cu un tip de cancer care rezistă la imunoterapie, a precizat Zarour. Spre exemplu, în noul studiu, nouă dintre cei 15 pacienți nu au beneficiat de pe urma tratamentului, potrivit Live Science.

„Dovezi ferme că manipularea microbiomului poate aduce beneficii”

În general, „microbiomul intestinal ar putea fi doar unul dintre motivele pentru care nu reacționăm la un anumit tratament”, a adăugat Zarour, menționând că transplantul de materie fecală nu ar fi așteptat să funcționeze în cazul tuturor pacienților. Acestea fiind spuse, schimbările imune observate la cei șase participanți oferă indicii despre motivul pentru care funcționează în cazul unor oameni.

În viitor, astfel de rezultate vor trebui confirmate în grupuri mai mari de pacienți diagnosticați cu melanom, precum și alți pacienți care suferă de cancer și care nu răspund la imunoterapie.

Deși a fost restrâns, noul studiu oferă „dovezi ferme că manipularea microbiomului poate aduce beneficii atunci când este adăugat imunoterapiei pentru cancer”, a afirmat dr. Jeffrey Weber, medic oncolog care nu a fost implicat în noile cercetări.

Cercetătorii au rezolvat un mister vechi de 100 de ani despre cancer