Home » Știință » Algele albastre-verzi ar putea ajuta oamenii să supraviețuiască pe Marte

Algele albastre-verzi ar putea ajuta oamenii să supraviețuiască pe Marte

Publicat: 22.02.2021

Noi experimente au arătat că algele albastre-verzi pot crește cu succes în condițiile atmosferice marțiene.

Desigur, mai sunt necesare câteva ingrediente, însă cercetările reprezintă un pas semnificativ în dezvoltarea sistemelor de susținere a vieții în habitatele umane, atunci când vom ajunge într-un sfârșit pe Planeta Roșie.

„Am arătat că algele albastre-verzi pot folosi gazele disponibile în atmosfera marțiană, la o presiune scăzută, drept sursă de carbon și azot. În aceste condiții, algele albastre-verzi și-au păstrat abilitatea de a crește în apa care conținea praf similar celui marțian și au putut fi folosite pentru hrănirea altor microbi. Asta ar putea ajuta sustenabilitatea misiunilor pe termen lung pe Marte”, a spus Cyprien Verseux, astrobiolog la Universitatea din Bremen, Germania.

Omenirea nu ar exista fără algele albastre-verzi

Aici pe pământ, algele albastre-verzi nu sunt mereu cele mai compatibile cu viața. Acestea pot fi găsite în aproape fiecare habitat de pe planeta noastră, iar uneori produc toxine puternice care pot ucide alte organisme.

Însă, omenirea nu ar fi acum aici fără algele albastre-verzi. Oamenii de știință cred că o creștere semnificativă a algelor albastre-verzi din urmă cu 2,4 miliarde de ani a fost în mare parte responsabilă cu atmosfera respirabilă a Terrei. Atunci când au apărut, algele albastre-verzi au pompat oxigen în atmosferă, modificând în mod dramatic întreaga planetă.

O sursă inestimabilă de oxigen

Toate speciile de alge albastre-verzi produc oxigen ca un produs secundar al fotosintezei, acestea fiind o sursă inestimabilă de oxigen chiar și în zilele noastre.

De ani buni, cercetătorii au luat în considerare dacă și cum ar putea folosi abilitatea algelor albastre-verzi astfel încât să producă oxigen pentru susținerea vieții pe Marte și în spațiu.

„Dorim să ajungem la un sistem care va putea fi folosit în mod eficient pe Marte”

Beneficiile ar fi considerabile. Atmosfera lui Marte este alcătuită din dioxid de carbon (95%) și azot (3%), ambele fiind fixate de algele albastre-verzi, care le transformă în compuși organici și nutrienți, potrivit Science Alert.

„Bioreactorul nostru, Atmos, nu este sistemul pe care l-am folosi pe Marte. Este conceput pentru a fi testat pe Pământ în condițiile pe care le-am produce pe Planeta Roșie. Însă, rezultatele noastre ne vor ajuta să dezvoltăm sistemul de cultivare marțian. Dorim să ajungem la un sistem care va putea fi folosit în mod eficient pe Marte”, a mai precizat Verseux.

Algele pot fi folosite pentru a produce un combustibil care nu poluează: hidrogenul