Home » Știință » O reacție chimică nemaivăzută până acum a fost detectată pe Marte. Ce s-ar fi întâmplat

Sursa foto: NASA/ JPL-Caltech
Publicat: 13.02.2021

Uriașa furtună de nisip de pe Marte din 2018 nu a fost doar un fenomen meteorologic uimitor, ci a permis cercetătorilor să descopere un gaz neașteptat în atmosfera planetei.

Pentru prima oară, sonda orbitală ExoMars a extras mostre de clorura de hidrogen, compuse dintr-un atom de hidrogen și unul de clor.

Acest gaz le-a oferit oamenilor de știință un nou mister de rezolvat, anume modul în care a ajuns pe Marte.

„Am descoperit clorură de hidrogen pentru prima oară pe Marte. Aceasta este prima detectare a unui gaz halogen în atmosfera marțiană și reprezintă un nou ciclu chimic pe care trebuie să îl înțelegem”, a explicat Kevin Olsen, fizician la Universitatea Oxford din Regatul Unit.

Procese similare de pe Pământ ne pot ajuta să înțelegem ce s-a întâmplat pe Marte

Oamenii de știință au fost atenți la gazele care conțin clor în atmosfera marțiană, având în vedere că acestea pot confirma dacă planeta este activă din punct de vedere vulcanic. Cu toate acestea, dacă într-adevăr clorura de hidrogen a fost produsă de activitatea vulcanică, ar trebui să aibă o creștere doar la nivel regional și să fie însoțită de alte gaze vulcanice. Clorura de hidrogen detectată de ExoMars nu a avut o creștere doar la nivel regional și nici nu a fost însoțită de alte gaze vulcanice.

Gazul a apărut atât în emisfera de nord cât și cea sudică a Planetei Roșii în timpul furtunii de praf, iar absența altor gaze vulcanice a fost evidentă. Asta sugerează că gazul a fost produs printr-un alt proces. Din fericire, noi avem procese similare pe Pământ care ne pot ajuta să înțelegem ce s-a întâmplat de fapt.

Un proces cu mai mulți pași care necesită câteva ingrediente cheie

Este vorba despre un proces cu mai mulți pași care necesită câteva ingrediente cheie. Mai întâi, ai nevoie de clorură de sodiu (adică sare), rămasă în urma unor procese de evaporare. Există suficientă clorură de sodiu pe Marte, considerată a fi rămasă de pe urma lacurilor sărate antice. Atunci când o furtună de praf răscolește suprafața, clorura de sodiu este trimisă în atmosferă.

Apoi, calotele glaciare de la polii lui Marte, care sunt încălzite în timpul verii, trec prin sublimare. Atunci când vaporii de apă produși se amestecă cu sarea, reacția ce rezultă eliberează clor, care apoi reacționează mai departe pentru a forma clorura de hidrogen.

Confirmarea procesului chimic este încă în așteptare

„Ai nevoie de vapori de apă pentru a elibera clorul și sunt necesare produsele secundare ale apei, hidrogen, pentru a forma clorură de hidrogen. Apa este crucială în chimie. Am mai observat și o corelație cu praful. Am observat mai multă clorură de hidrogen atunci când activitatea prafului accelerează, procesul fiind asociat cu încălzirea sezonieră a emisferei sudice”, a explicat Olsen, citat de Science Alert.

Acest model este susținut de detectarea clorurii de hidrogen în timpul sezonului de praf din 2019, pe care astronomii încă îl analizează. Cu toate acestea, confirmarea încă este în așteptare. Observațiile curente și viitoare vor ajuta oamenii de știință să creeze o imagine mai completă a procesului.

Între timp, experimentele în laborator și simulările computerizate vor ajuta cercetătorii să excludă sau să confirme potențiale mecanisme aflate în spatele apariției clorurii de hidrogen în atmosfera marțiană.

Tianwen-1, sonda spațială chineză fără echipaj, s-a plasat cu succes pe orbita lui Marte