Home » Știință » Astronomii au descoperit o planetă cu trei sori. Ce se știe deocamdată despre exoplaneta KOI-5Ab

Sursa foto: NASA/ Caltech/ R. Hurt
Publicat: 22.01.2021

Pentru noi oamenii, un singur Soare pare complet normal, însă Sistemul Solar este, de fapt, mult mai neobișnuit decât am crede. Majoritatea stelelor din Calea Lactee au cel puțin o stea însoțitoare.

Acum, într-un sistem aflat la 1.800 de ani-lumină distanță, astronomii au confirmat prezența unui gigant gazos care orbitează o stea într-un sistem stelar triplu.

Sistemul, numit KOI-5, este situat în constelația Lebedei, iar exoplaneta din acesta, KOI-5Ab, a fost confirmată după un deceniu de la prima detectare de către telescopul spațial Kepler.

„KOI-5Ab a fost abandonată pentru că situația a devenit complicată și aveam mii de candidați. Au fost opțiuni mai favorabile decât KOI-5Ab, iar noi învățam ceva nou cu ajutorul lui Kepler în fiecare zi, așa că KOI-5Ab a rămas în mare parte uitată”, a explicat David Ciardi, astronom la Institutul Științei Exoplanetelor de la NASA.

Ce știu deocamdată astronomii despre planeta KOI-5Ab

Telescoapele care „vânează” exoplanete au tendința să evite complexitatea sistemelor multi-stelare. Din peste 4.300 de exoplanete confirmate până acum, mai puțin de 10% aparțin unui sistem multi-stelar, deși astfel de sisteme domină galaxia. Drept rezultat, mult prea puține sunt cunoscute despre proprietățile exoplanetelor dintr-un sistem multi-stelar, în comparație cu cele orbitează o stea singuratică.

Ceea ce au reușit oamenii de știință să stabilească este că planeta KOI-5Ab este probabil un gigant gazos de aproape jumătate din masa lui Saturn și de șapte ori mai mari decât Pământul, fiind pe o orbită de cinci zile în jurul lui KOI-5A.

Încă avem multe întrebări fără răspuns

KOI-5A și KOI-5B, ambele având aproximativ aceeași masă ca Soarele, formează un sistem binar foarte apropiat, având o perioadă orbitală de aproape 30 de ani, potrivit Science Alert.

A treia stea, KOI-5C, orbitează sistemul binar la o distanță mult mai mare, având o perioadă de 400 de ani, ceva mai mare decât orbita de 248 de ani a lui Pluto.

„Încă avem multe întrebări fără răspuns despre cum și când se formează planetele în sistemele multi-stelare și modul în care proprietățile lor se compara cu planetele din sistemele uni-stelare. Prin studierea sistemului în detaliu, poate că vom obține noi indicii despre modul în care Universul formează noi planete”, a precizat Ciardi.

Soarele artificial din Coreea de Sud a strălucit mai puternic decât o stea, pentru un interval mai lung decât până acum

Soarele nostru a intrat într-un nou ciclu și ar putea fi unul dintre cele mai puternice înregistrate vreodată

Ce culoare are, de fapt, Soarele?

NASA: Jumătate dintre stelele asemănătoare Soarelui din Calea Lactee sunt înconjurate de lumi locuibile