Home » Stiinta » Noi cercetări arată că rechinii folosesc câmpul magnetic al Pământului ca un compas

Ioana Matei 05.16.2021
Rechin-cu-cap-de-lopată. Sursa foto: Shutterstock

Rechinii sunt cunoscuți pentru migrațiilor lor pe distanțe lungi, de-a lungul a mii de kilometri, însă nu este foarte clar modul exact prin care aceștia se deplasează. Un nou experiment interesant, care a implicat piscine și câmpuri magnetice, ne-ar putea oferi câteva indicii.

Știind că rechinii sunt sensibili la câmpuri electromagnetici, cercetătorii au desfășurat teste cu 20 de rechini-cu-cap-de-lopată juvenili (Sphyrna tiburo), capturați în sălbăticie și așezați individual în piscine circulare.

Reperele magnetice din jurul piscinelor au fost simulate și apoi modificate pentru a vedea dacă au avut un efect asupra direcției de înot a rechinilor. Într-adevăr, rechinii-cu-cap-de-lopată au părut să folosească câmpurile magnetice pentru a stabili înspre ce direcția se afla casa lor.

„A rămas nerezolvat misterul modului în care rechinii reușesc să se deplaseze cu succes în timpul migrației spre anumite ținte. Aceste cercetări susțin teoria că rechinii folosesc câmpul magnetic al Pământului pentru a-și găsi direcția. Este GPS-ul naturii”, a explicat Bryan Keller, oceanograf la Universitatea de Stat din Florida, SUA.

Cazul documentat al unui mare rechin alb care a călătorit între Africa de Sud și Australia

În tancurile cu apă, rechinii-cu-cap-de-lopată au fost expuși la câmpuri magnetice care au reprodus direcțiile dinspre sud și nord. În configurația pentru sud, rechinii au părut să dorească să se deplaseze spre nord.

Atunci când câmpul magnetic din tancul cu apă a coincis cu cel din locul în care au fost prinși rechinii, aceștia nu au prezentat preferințe în privința direcției de înot. Totodată, nu a existat nicio diferență sesizabilă atunci când rechinii au fost expuși la configurația pentru nord.

Oamenii de știință sugerează că acest lucru s-a întâmplat pentru că rechinii nu au fost niciodată la o configurație ca asta. Cu alte cuvinte, rechinii reacționează doar la mediile în care au călătorit, în loc de orice câmp magnetic de oriunde de pe Terra.

Ceea ce se întâmplă cu acești rechini-cu-cap-de-lopată juvenili poate fi aplicat și la alte specii de rechin. Autorii studiului au dat exemplul cazului documentat al unui mare rechin alb care a călătorit între Africa de Sud și Australia într-un an, potrivit Science Alert.

„Abilitatea rechinilor este cu adevărat remarcabilă”

„Cât de grozav este că un rechin poate înota 20.000 kilometri dus-întors într-un ocean tridimensional și să ajungă înapoi în același loc. Este cu adevărat uimitor. Într-o lume în care oamenii folosesc GPS pentru a se deplasa aproape oriunde, abilitatea rechinilor este cu adevărat remarcabilă”, a precizat Keller.

Structura populației ar putea să fie controlată de acest simț magnetic, sugerează cercetătorii. Este posibil ca răspunsurile la câmpul magnetic al Pământului să afecteze locul populațiilor de rechini și genetica acelor comunități.

Rechinii nu sunt singurele creaturi care se deplasează în acest fel. Țestoasele marine se bazează pe semnăturile magnetice pentru a se întoarce la plajele în care au ieșit din ouă. Uneori, acestea acoperă distanțe similare cu cele ale rechinilor.

Cercetătorii au descoperit că trei specii de rechin din Noua Zeelandă strălucesc în întuneric