Home » Natură » De ce se nasc rechinii tot mai slabi și bolnavi

De ce se nasc rechinii tot mai slabi și bolnavi

Publicat: 22.01.2021

Puii de rechini se nasc prea mici, prea obosiți și malnutriți din cauza temperaturilor crescute din oceanele lumii cauzate de schimbările climatice, potrivit unui nou studiu.

Cercetătorii au analizat efectele încălzirii apelor asupra rechinilor „epaulette” juvenili din specia Hemiscyllium ocellatum, o specie mică de rechin care depună ouă în Marea Barieră de Corali și care-și petrece mare parte din timp pe fundul marin. Studiind ouăle într-un laborator de la Acvariul New England din Boston, SUA, oamenii de știință au descoperit că apele mai calde duc la nașterea prematură a rechinilor.

„Cu cât este mai cald mediul, cu atât este mai accelerat întregul proces, ceea ce ar putea reprezenta o problemă pentru rechini. Embrionii s-au dezvoltat mai repede și au folosit învelișul de vitelin mai rapid, acesta fiind singura sursă de hrană pentru ei în timp ce se dezvoltă în ou. Astfel, eclozarea a avut loc mai repede decât de obicei”, a explicat Carolyn Wheeler, autor principal al studiului și candidat la doctorat la Universitatea din Massachusetts, SUA.

Un motiv de îngrijorare pentru toate speciile de rechin

Rechinii și pisicile de mare, care fac parte din clasa Chondrichthyes (peștii cartilaginoși), se reproduc prin două metode. Rechinii mai mari, precum marele rechin alb și rechinul-balenă, dau naștere la pui vii, în timp ce rechinii mai mici depun ouă, care sunt lăsate să se dezvolte și să eclozeze fără ajutorul părinților.

În cazul rechinilor care depun ouă, puii mai mici și malnutriți reprezintă o problemă, pentru că puii sunt în pericol încă de la naștere. Cu toate acestea, cercetările reprezintă un motiv de îngrijorare pentru toate speciile de rechin.

„Rechinul epaulette este cunoscut pentru rezistența sa la schimbări. Așadar, dacă această specie nu poate face față apelor mai calde, atunci cum vor rezista speciile mai puțin rezistente?”, a spus biologul Jodie Rummer, un alt autor al studiului, potrivit Live Science.

„Rechinii sunt prădători importanți”

Cercetătorii au testat efectele temperaturilor mai calde asupra ouălor rechinilor „epaulette” în ape de până la 31 grade Celsius, temperatura care este așteptată să fie atinsă în Marea Barieră de Corali până la sfârșitul secolului. Dacă temperaturile vor continua să crească, ar putea apărea un moment în care acești rechini să nu se mai poată dezvolta, iar asta ar devasta ecosistemul din Marea Barieră de Corali.

„Rechinii sunt prădători importanți care mențin sănătatea ecosistemelor oceanelor. Fără prădători, ecosisteme întregi se pot prăbuși. Tocmai de aceea, trebuie să continuăm să studiem și să protejăm aceste creaturi”, au adăugat oamenii de știință.

Un rechin de mărimea unei camionete, descoperit eșuat pe o plajă de către pescarii dintr-un stat american