Home » Știință » Eclipsa de „Superlună sângerie”. Cum se poate vedea singura eclipsa totală de Lună din 2021

Sursa foto :Zoltan Tasi via Unsplash
Publicat: 25.05.2021

În noaptea de 26 mai, locuitorii din Oceania, Hawaii, Asia de Est și Antarctica vor avea prilejul de a vedea o eclipsă lunară care coincide cu cea mai apropiată distanță a Lunii de Pământ. Astfel, evenimentul astronomic rezultat va fi o eclipsă totală de „Superlună sângerie”.

Eclipsele lunare se produc atunci când Luna este situată în capătul opus al Pământului față de Soare. De obicei, putem vedea o Lună plină atunci când acest lucru se întâmplă, însă din când în când Luna intră în umbra Pământului, astfel că rezultă o eclipsă lunară.

Acest eveniment astronomic nu are loc la fiecare Lună plină pentru că planul orbitei Lunii este înclinat cu aproximativ 5 grade față de planul orbitei Pământului, astfel că Luna „ratează” umbra planetei noastre.

Spre deosebire de o eclipsă solară, care este vizibilă doar pe o traiectorie îngustă, eclipsele lunare sunt vizibile de întreaga parte întunecată a Terrei. Această eclipsă va dura în jur de cinci ore. De asemenea, momentul eclipsei depinde în mare parte de fusul orar în care ne aflăm.

Cine va putea vedea eclipsa totală de „Superlună sângerie”?

În Asia, eclipsa va avea loc seara, în apropiere de răsăritul Lunii. Pe coasta de vest a Americilor, eclipsa lunară va avea loc spre dimineață. Cei mai norocoși vor fi locuitorii din Australia, Noua Zeelandă, Hawaii, insulele din Pacificul de Sud și Alaska de sud-vest.

Așadar, eclipsa totală de „Superlună sângerie” nu va fi vizibilă și din România, însă va putea fi vizionată prin intermediul Telescopului Virtual.

Sursa foto: Scientific Visualization Studio/ NASA

Această eclipsă lunară va părea ceva mai mare decât de obicei pentru că Luna va atinge perigeul, cel mai apropiat punct față de Pământ de pe orbita sa, la data de 26 mai, la ora 04:21 (ora României). Eclipsa totală de „Superlună sângerie” va începe la ora 10:47 (ora României) și se va încheia la ora 14:52.

De ce va fi „sângerie” această „Superlună”?

Totodată, dacă vă întrebați de ce această „Superlună” va fi „sângerie”, trebuie menționat faptul că totul are de-a face cu atmosfera Pământului. Atmosfera planetei noastre tinde să împrăștie lumina albastră, acesta fiind și un motiv pentru care cerul pare albastru de la sol. Pe măsură ce Terra trece între Soare și Lună, lumina solară trece prin atmosfera Pământului și lumina albastră este împrăștiată.

Mai mult, lumina este refractată sau deviată, iar apoi concentrată pe Lună. Astfel, aerul Pământului este ca o lentilă uriașă. Lumina lovește Luna și apoi este reflectată înapoi la noi, astfel că noi o vedem cum devine „sângerie”.

Calendar astronomic pentru 2021. Fenomenele spectaculoase și importante care vor avea loc anul acesta