Home » Stiinta » O „cometă uriașă” se apropie pe o orbită foarte excentrică

O „cometă uriașă” se apropie pe o orbită foarte excentrică

Mihaela STOICA 07.01.2021
Credit foto: Shutterstock

Astronomii au obținut noi informații despre un obiect uriaș din Sistemul Solar, despre care aveau puține date anterior, care va atinge orbita lui Saturn în 2031. Astronomii consideră că ar putea fi vorba de cea mai mare cometă pe care au văzut-o.

Sistemul Solar este vizitat de un obiect care face o orbită în aproape un an-lumină. Avertismentul legat de acest obiect datează de aproape un deceniu datorită dimensiunii mari care îl face vizibil de la o asemenea distanță. Ar putea fi cea mai mare cometă văzută vreodată de astronomi.

Deși estimările traiectoriei obiectului 2014 UN271 se schimbă rapid pe măsură ce se obțin mai multe date și se fac mai multe observații, cercetări recente arată că ultima dată când a intrat pe orbitele planetelor a fost acum 3 milioane de ani.

În termeni astronomici, „excentricitatea” este o măsură a cât de alungită este o orbită.

O orbită perfect rotundă are zero excentricitate, în timp ce una care este aproape infinit mai lungă decât lată are o valoare care se apropie de unu. Pe această bază, obiectul 2014 UN271 este într-adevăr foarte excentric (cu o estimare de 0,99948 făcută de unul dintre descoperitorii săi). Totodată, nu seamănă cu niciun alt obiect care a fost văzut înainte.

O posibilă mega cometă

Cu o lățime de minim 100 de kilometri, 2014 UN271 poate avea o lungime de până la 370 de kilometri. Dacă este o mega cometă, deoarece majoritatea acestor obiecte au astfel de orbite, este o candidată pentru cea mai mare pe care astronomii au observat-o vreodată, notează IFL Science.

Se crede că cel mai apropiat competitor este Cometa 1729 (Cometa Sarbat), care cel mai probabil avea o lățime de aproximativ 100 de kilometri. Pe de altă parte, dacă nu este o cometă se pune problema cum ceva cu o asemenea compoziție a putut să ajungă la distanțe de o mie de ori mai departe de Soare decât Neptun.

Specialiștii afirmă că au destul timp pentru a o studia. Primele imagini ale 2014 UN271 au fost făcute când se afla la fel de departe de Soare precum Neptun, însă de atunci a redus distanța cu un sfert. În 2031 aproape că va atinge orbita lui Saturn, înainte de a începe din nou călătoria sa spre exterior.

Se vaporizează cometa uriașă?

Până atunci, astronomii speră că telescopul spațial James Webb, programat să fie lansat în această toamnă, le va oferi o imagine destul de bună a respectivului obiect cosmic.

Specialiștii se întreabă dacă, în situația în care 2014 UN271 este într-adevăr o cometă uriașă, straturile sale exterioare se vaporizează pe măsură ce se încălzește.

Rămâne de văzut dacă apropierea de orbita lui Saturn va fi suficientă pentru a declanșa acest lucru, multe molecule de acest tip sunt încă mult prea departe de Soare pentru ajunge să sublimeze (să treacă, prin încălzire, din starea solidă direct în stare gazoasă), însă de la aceste distanțe poate fi eliberat dioxidul de carbon și monoxidul de carbon.

Planeta Mercur are coadă precum o cometă. Din ce este alcătuită