Home » D:News » Planeta Mercur are coadă precum o cometă. Din ce este alcătuită

Planeta Mercur are coadă precum o cometă. Din ce este alcătuită

Credit foto: NASA JPL/ Caltech
Publicat: 11.01.2021

Mercur, cea mai apropiată planetă de Soare, are o coadă similară cu cometele. Coada lui Mercur este aproape de cea a unei comete mari, revărsându-se la milioane de kilometri distanță de planetă și strălucind cu o lumină slabă de culoare galben-portocaliu.

Totul se datorează poziției planetei. Mercur este cea mai apropiată planetă de Soare, fiind amplasată la nici jumătate din distanța dintre Pământ și steaua noastră, o lungime medie de circa 58 de milioane de kilometri.

La asemenea distanță, această lume mică, densă și stâncoasă este în mod constant scăldată de radiații solare și lovită de vântul solar.

Deoarece Mercur are și o masă mică, de circa 5,5% din masa Pământului, nu este deosebit de puternic din punct de vedere gravitațional. Nici câmpul său magnetic nu este deosebit de puternic, fiind de numai 1% din cel al Terrei.

Mercur, puțin protejat în fața radiațiilor solare și a vântului solar

Prin urmare, planeta nu are o atmosferă în adevăratul sens al cuvântului. Mercur are însă o exosferă subțire alcătuită în principal din atomi de oxigen, sodiu, hidrogen, heliu și potasiu, declanșați de vântul solar și bombardamentul micrometeoritic. Exosfera este legată gravitațional de planetă, dar prea difuză pentru a se comporta ca un gaz.

Toate acestea fac ca suprafața lui Mercur să fie puțin protejată împotriva radiațiilor solare și a vântului solar.

Radiația solară exercită presiune, fiind cea care generează cozile cometelor. Pe măsură ce cometele se apropie de Soare, gheața din interiorul lor începe să sublimeze, ridicând praful pe măsură ce iese din corpul cometei. Presiunea radiației solare împinge acel praf într-o coadă lungă, în timp ce gazul este modelat de câmpurile magnetice încorporate în vântul solar. Din această cauză cozile cometelor curg întotdeauna departe de Soare, nu mișcarea produce coada, ci apropierea cometei de stea, notează Science Alert.

Din ce este alcătuită coada lui Mercur?

Mercur are gheață, însă coada lui nu este făcută din ea. Ingredientul principal este reprezentat de atomii de sodiu, care strălucesc atunci când sunt ionizați de radiația ultravioletă a Soarelui, într-un proces similar cu ceea ce produce aurorele de pe Pământ.

Pin urmare, planeta are aspectul unei comete, cu o coadă care a fost observată întinzându-se pe aproape 3,5 milioane de kilometri distanță de planetă.

Coada lui Mercur mai este specială și dintr-un alt motiv. Astrofizicienii care au studiat-o, în diferite momente în timpul orbitei planetei, au putut afla detalii despre variațiile sezoniere ale exosferei lui Mercur și despre modul în care evenimente precum exploziile solare și ejectiile de masă coronală afectează mica planetă.

Deoarece cozile din sodiu au fost asociate, în primul rând, cu corpuri stâncoase, identificarea sodiului în sistemele din jurul altor stele i-ar putea ajuta pe astrofizicieni să depisteze exoplanetele stâncoase și să le evalueze potențialul de a fi locuite.

Ce nu ştiai despre planeta Mercur? Cinci lucruri suprinzătoare despre prima planetă de la Soare

Misterele Sistemului Solar: să fie Mercur o planetă „venetică”?

Coliziunea Terrei cu o planetă ca Mercur ar putea fi sursa câmpului magnetic al Pământului

Este oficial: pe planeta Mercur a fost descoperită apă sub formă de gheaţă!